Tuesday, October 09, 2007

دو دانشمند فرانسوی و آلمانی برنده نوبل فیزیک شدند

دو دانشمند فرانسوی و آلمانی برنده نوبل فیزیک شدند

دو دانشمند فرانسوی و آلمانی، روز سه شنبه نهم اکتبر، برای خدمات پيشگامانه به کوچک سازی حجم سخت افزار کامپیوتر به عنوان برندگان جايزه نوبل فيزيک در سال ۲۰۰۷ ميلادی معرفی شدند
آلبرت فرت دانشمند فرانسوی و پپترگرونبرگ محقق آلمانی به صورت مستقل در سال ۱۹۸۸ به فن آوری دست يافتند که به وسيله آن توانايی برداشت و خواندن اطلاعات از حافظه کامپيوتر توسط وسايلی در اندازه های کوچک فراهم شد.
آلبرت فرت دانشمند فرانسوی و پیتر گرونبرگ محقق آلمانی به صورت مستقل در سال ۱۹۸۸ به فن آوری دست يافتند که به وسيله آن توانايی برداشت و خواندن اطلاعات از حافظه کامپيوتر توسط وسايلی در اندازه های کوچک فراهم شد
تحقيق اين دو نفر موجب شده که صنعت رايانه روز به روز کوچک تر شود.
به گفته محققان، کشف اين دو محقق موجب شکل گيری صنايعی نظير «آی پاد» و«ام پی تری» در جهان امروزی شده است.
اين دو دانشمند به پديده ای به نام غول مغناتيسی دست يافتند که براثر آن تغييرات کوچکی در ژنراتورهای مغناتيسی مقاومت زياد الکتريکی را ايجاد می کند .
اين فن آوری کمک کرده است که اطلاعات که به صورت مغناتيسی در حافظه کامپيوتر ذخيره هستند، به نشانه هايی الکتريکی برای استفاده در ابزارهای کوچکی الکتريکی تبديل شوند .
به گفته يکی از اعضای کميته نوبل، اولين ابزاری که توانايی خواندن اطلاعات کامپيوتری را داشت در سال ۱۹۹۷ ساخته شد و از همان زمان به فن آوری استاندارد تبديل شده است .
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای فرت که ۶۹ سال دارد در يک گفت و گوی تلفنی گفته است که از برنده شدنش و اينکه قرار است جايزه يک ونيم ميليون دلاری نوبل را با آقای گرونبرگ تقسيم کند بسيار خوشحال است .
آقای فرت که پيشتر بازيکن ورزش راگبی بوده و اين روزها علاقه زيادی به قايقرانی دارد به راديو داخلی فرانسه گفته است که قصد دارد بخشی از مبلغ جايزه را با همکارانش تقسيم کند .
نوبل پژشکی برای دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی
روز دوشنبه نيز دودانشمند آمريکايی وانگليسی به خاطر کشف جديدشان درفن آوری ژن، با ايجاد تغييرات در ژن موش های آزمايشگاهی جايزه نوبل پزشکی سال ۲۰۰۷ را از آن خود کردند .
ماريو کپچی و اوليور اسميتيز به روشی دست يافته اند که با تغيير زن های موش های آزمايشگاهی می توان بيماری های انسان را در بدن موش ها شبيه سازی کرد .
به گفته يکی از اعضای کميته نوبل، يافته های اين دو دانشمند، علم پزشکی را قادر ساخته که دلايل ابتلای بيماری در يک فرد سالم را بهتر درک کند .
قرار است برندگان جايزه نوبل شيمی، ادبيات، صلح و اقتصاد تا تاريخ ۱۵ اکتبر مشخص شوند .
جايزه نوبل صلح در اسلو اعلام خواهد شد در حالی که بقيه جوايز نوبل در استکهلم به برندگان اهدا می شوند .
به هريک از برندگان نوبل از محل اندوخته های صنعتگر سوئدی الفرد نوبل، مبلغ يک و نيم ميليون دلار پول نفد پرداخت می شود.

No comments: