Tuesday, October 09, 2007

ترکيه برای «حمله احتمالی» به شمال عراق آماده می شود

ترکيه برای «حمله احتمالی» به شمال عراق آماده می شود

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، روز سه شنبه، نهم اکتبر، در بيانيه ای اعلام کرد که به ارتش اين کشور دستور آماده شدن برای «ورود احتمالی به شمال عراق» داده شده است.
در بيانيه آقای اردوغان آمده است:«برای پايان دادن به عمليات سازمان تروريستی(حزب کارگران کردستان ترکیه) در کشور همسايه(عراق) به همه نهادهای مربوط، دستورهای لازم داده شده است تا تمامی زمينه های قانونی، اقتصادی و سياسی، از جمله در صورت ضرورت ورود احتمالی به خاک آن کشور، آماده کنند.»
در بيانيه آقای اردوغان که پس از پايان جلسه نهاد ضد تروريستی ترکيه منتشر شد، اضافه شده است که دستورات لازم به همه نهادهای مربوط، برای مبارزه با تروريسم و تروريست ها داده شده است.
آقای اردوغان از جانب رهبران قدرتمند ارتش ترکيه و همچنين احزاب مخالف برای نشان دادن واکنشی قاطع به مرگ ۱۳ سرباز اين کشور به وسيله افراد مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه، تحت فشار است.
به گزارش خبرگزاری ها، افراد مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان ترکيه، روز یکشنبه، هفتم اکتبر، ۱۳ سرباز دولتی اين کشور را در درگيری در استان سیرناک در نزديک مرز عراق کشته اند.
در همين زمينه، وکدی گونل، وزير دفاع ترکيه، گفت: پارلمان این کشور بايد مجوز هرگونه «عمليات در مقياس وسيع نظامی» را صادر کند.
به گفته وزير دفاع ترکيه، ارتش اين کشور برای انجام عمليات تاکتيکی و انجام تعقيب و گريز عليه نيروهای مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه ( پ. ک.ک) نيازمند چنين مجوزی از سوی پارلمان اين کشور نيست.
برای پايان دادن به عمليات سازمان تروريستی(حزب کارگران کردستان ترکیه) در کشور همسايه(عراق) به همه نهادهای مربوط، دستورهای لازم داده شده است تا تمامی زمينه های قانونی، اقتصادی و سياسی، از جمله در صورت ضرورت ورود احتمالی به خاک آن کشور، آماده کنند
رجب طیب اردوغان
در همين حال آمريکا از ترکيه خواسته است از اقدام نظامی و ورود به شمال عراق خودداری کند. به نظر می رسد در صورت حمله ترکيه به شمال عراق، که تاکنون از ثبات نسبی برخوردار بوده، وضعيت امنيتی این منطقه دچار آشفتگی شود.
گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت کاخ سفيد، روز سه شنبه گفت: ايالات متحده متعهد است تا با همکاری با عراق و ترکيه عليه گروه پ ک.ک، مبارزه کند، اما وی از اظهار نظر درباره حمايت آمريکا از اقدام نظامی ترکيه خودداری کرد.
حمله مرگبار
حمله روز يکشنبه که در استان سيرناک، در شرق ترکيه، روی داد مرگبارترين حمله نیروهای مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه، عليه نيروهای ارتش اين کشور بود.
روز دوشنبه همچنين دو سرباز ديگر در جريان درگيری با شورشيان کرد در استان سيرناک کشته شدند.
در جريان کمين و حمله افراد مسلح گروه پ. ک .ک. به يک مينی بوس حامل تعدادی غیرنظامی، در بیست نهم سپتامبر، در استان سيرناک ۱۲ نفر از جمله نيروهای محافظ یک روستا کشته شدند.
روزنامه ها و شبکه های تلويزيونی ترکيه به طور چشمگيری به پخش و چاپ تصاوير مراسم تدفين کشته شدگان پرداختند.
ترکيه روز ۲۸ سپتامبر با عراق موافقنتامه ضد تروريستی امضا کرد، اما به گفته تحلیلگران، آنکارا واقف است که بغداد قادر نيست دست به اقدامی در منطقه خودمختار کردستان عراق بزند.
به گزارش خبرگزاری رويترز، براساس برآورد های انجام شده سه هزار نيروی مسلح حزب غيرقانونی پ.ک.ک در کوهستان های شمال عراق حضور دارند.
ترکيه ادعا می کند که از زمان تشکيل حزب کارگران کردستان در سال ۱۹۸۴ تاکنون بيش از ۳۰ هزار نفر به وسيله اين گروه کشته
شده اند.

No comments: