Thursday, October 11, 2007

تركيه سفير خود را از آمريكا فرا خواند


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکيه‌ در نخستين‌ واکنش‌ به تائید‌ لا‌يحه‌ نسل‌ کشی‌ ارامنه‌ در یک کمیته کنگره آمریکا‌،‌ سفير خود را از واشنگتن برای مشورت فراخوانده است‌.
لا‌يحه‌ نسل‌ کشی‌ ارامنه‌ شب گذشته با ‌27‌ رای‌ موافق‌ در برابر‌ ‌21‌ رای‌ مخالف‌ در کميسيون‌ روابط خارجی‌ کنگره‌ آمريکا به‌ تصويب‌ رسيد. اين‌ لا‌يحه‌ در صورت‌ موافقت‌ نانسی پلوسی،‌ رئیس مجلس نمایندگان آمريکا ،‌ در دستور کار مجمع عمومی‌ این مجلس‌ قرار خواهد گرفت‌‌.
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکيه در آنکارا گفت ترکيه سفير خود را برای مشورت فراخوانده و وی تنها برای يک هفته يا ده روز در ترکيه اقامت خواهد داشت و پس از مشورت لازم به واشنگتن باز خواهد گشت.
وزارت‌ خارجه‌ ترکیه‌ همچنین با احضار سفیر آمریکا مراتب‌ ناخشنودی‌ آنکارا را از مصوبه‌ کمیته‌ روابط خارجی کنگره‌ آمریکا اعلا‌م‌ کرد.
معاون‌ وزارت امور خارجه‌ ترکیه‌ از سفیر آمریکا خواسته‌ است‌ با ابلا‌غ‌ اعتراض‌ دولت‌ ترکیه‌ به‌ مقامات‌ آمریکا مانع از طرح‌ این‌ لا‌یحه‌ در نشست‌ عمومی‌ مجلس‌ نمایندگان‌ شود.
دولت‌ ترکیه‌ نیز با انتشار بیانیه‌ رسمی‌‌ اقدام‌ کمیته خارجی کنکره‌ آمریکا را غیر مسئولا‌نه‌ و غیر منطقی‌ خواند و هشدار داد اینگونه‌ تصمیم‌ گیریها روابط دو کشور را وارد مرحله‌ سختی‌ خواهد کرد.
پیشتر عبدالله گل، رئيس جمهور ترکيه با محکوم کردن اقدام کميته روابط خارجی کنگره آمريکا، آن را اقدامی غير قابل قبول توصيف کرد.
عبدالله گل در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکيه گفت اين تصميم غير قابل قبول کميته کنگره آمريکا در نزد مردم ترکيه از هيچ اعتباری برخوردار نيست.
پیش از او رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه نیز گفته بود اگر قانونگذاران آمريکا لايحه ای را که در آن کشتار ارامنه، نسل کشی توصيف شده تصويب کند، روابط بين واشنگتن و آنکارا آسيب خواهد دید.
نخست وزير ترکيه همچنين هشدار داد در صورت تصويب اين لايحه، روابط متشنج با ارمنستان وخيم تر خواهد شد.
اردوغان به اينکه واکنش ترکيه در صورت تصويب اين لايحه چه خواهد بود اشاره ای نکرد، اما يکی از نمايندگان پارلمان ترکيه از حزب وابسته به اردوغان گفت آنکارا ممکن است از ادامه استفاده آمريکا از يک پايگاه نظامی کليدی در جنوب ترکيه جلوگيری کند. اين پايگاه در انتقال محموله های آمريکا به عراق و افغانستان از نقش مهمی برخوردار است.

No comments: