Tuesday, October 02, 2007

سپاه و ظرفیت «مشکل آفرینی» آمریکا؟


سپاه و ظرفیت «مشکل آفرینی» آمریکا؟
دویچه وله : پاسخ جمهوری اسلامی به تهدیدهای آمریکا، تهدید متقابل است. در ایران از سویی حمله‌ی آمریکا ناممکن عنوان می‌شود از سوی دیگر فرمانده‌ی سابق سپاه به سیاستمداران هشدار می‌دهد ساده‌اندیش نباشند.
تهدید اخیر اسرائیل از سوی علی لاریجانی، در خبرها و گزارش‌های بسیاری منعکس شده است. این تهدید سخن تازه‌ای نیست، اما بیان آن به این صراحت و از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی، می‌تواند گویای برنامه‌هایی باشد که جمهوری اسلامی برای مقابله با یک حمله‌ی نظامی احتمالی آمریکا تدارک دیده است. پیش از این بسیاری از مسئولان سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی هشدار داده بودند که تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه در تیررس ایران قرار دارد. نمایش موشک‌هایی که می‌توانند خاک اسرائیل را هدف قرار دهند نیز ابعاد گسترش یک درگیری احتمالی را نشان می‌دهد.
نقاط ضعف دشمن آشکار استاول مهرماه، نایب رئیس مجلس، محمد رضا باهنر با اشاره به رژه‌ی نیروهای نظامی در سالروز جنگ ایران و عراق اظهار داشت: «هرگونه تعرض به ایران کل منطقه را به آتش خواهد کشید.» همان روز یحیی رحیم‌صفوی، فرمانده پیشین سپاه به قدرت این نهاد اشاره کرد که به گفته‌ی او، با حضور آمریکا در منطقه، استراتژی و تجهیزات نظامی خود را متناسب با جنگی فرامنطقه‌ای طراحی کرده. فرمانده‌ی جدید سپاه محمد علی جعفری نیز با اشاره به این که نقاط ضعف دشمن در منطقه آشکار شده می‌گوید: «به‌ویژه تجربیات ۳۳ روزه جنگ لبنان به شناسایی نقاط ضعف دشمن کمک کرد و ما نیز این تجربیات را در سازمان خود پیاده کرده‌ایم.» [خبرگزاری فارس، دوم مهر]
حمله به ایران: دست کردن در لانه‌ی زنبوربه گزارش فاینشال تایمز، علی لاریجانی در گفت‌وگویی حمله‌ی آمریکا به ایران را دست کردن در لانه‌ی زنبور خوانده و افزوده است در این صورت ایالات متحده اسرائیل را روی "ویلچر" خواهد دید. به گزارش ایسنا، این روزنامه می‌نویسد لاریجانی چگونگی انتقام‌جویی ایران را توضیح نداده است. اما با توجه به گفته‌ی مقامات ایرانی تصور اقدامات تلافی‌جویانه‌ی ایران کار دشواری نیست. آنچه در مورد آن نظرهای متفاوتی وجود دارد، امکان یک حمله‌ی نظامی و توان واقعی طرفین در یک رویارویی احتمالی است.
حمله‌ی آمریکا به ایران، جنگ روانی یا تهدیدی جدی؟در ایران سالهاست شعار "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند" بر دیوارها مشاهده و در سخنرانی‌ها شنیده می‌شود. اما دست‌کم نگرفتن آمریکا نیز هشداری است که از سوی مقام‌های ارشد نظام بسیار بیان شده‌است. به این ترتیب در حالی‌که بارها زمزمه‌ی یک حمله‌ی احتمالی جنگ روانی و تهدید توخالی عنوان شده فرمانده‌ی پیشین سپاه در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه صنعتی شریف گفته است «از نظر نظامی نباید ساده‌اندیشی کنیم.» به اعتقاد او «آمریکا با این نیروهایی که در منطقه دارد ظرفیت ایجاد مشکل برای ما را دارد.» با این همه در داخل آمریکا نیز بسیاری از تحلیگران معتقدند تا روشن نشدن وضعیت عراق هر درگیری تازه‌ای به نفع این کشور نیست. رحیم‌صفوی نیز که اکنون به عنوان مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر مذهبی جمهوری اسلامی انجام وظیفه می‌کند معتقد است: «آمریکا از نظر سیاسی توان بازکردن جبهه جدیدی را با توجه به مشکلاتش در عراق و افغانستان، ندارد.»
"پرهیز از ایجاد تنش همزمان با واقع‌بینی"به گزارش خبرگزاری‌ها، رحیم‌صفوی در سخنان اخیر خود یکی از عبرت‌های جنگ ۸ ساله با عراق را این دانسته که «سیاستمداران و دستگاه‌های اطلاعاتی نباید در مواجهه با دشمن ساده‌اندیشی کنند.» او می‌افزاید: «دشمنان ما قدار و زورگو و قدرتمند و عصبانی هستند و ما باید در برابر آن‌ها هوشیارانه آمادگی خود را حفظ کنیم.» توصیه‌ی صریح رحیم‌صفوی پرهیز از ایجاد تنش در جامعه، همزمان با واقع‌بینی است. او ضمن تاکید بر این که "نباید این مسائل به بدنه‌ی جامعه انتقال پیدا کند تا باعث تنش شود" می‌افزاید: «اما مسوولان باید هوشیاری داشته باشند.» بهزاد کشمیری‌پور، گزارشگر دویچه وله در تهران

No comments: