Tuesday, October 09, 2007

اينجا قدس نيست!

اينجا قدس نيست!
28 سال آدرس عوضي - چهارشنبه 18 مهر 1386 [2007.10.10]
سولماز شريف
در حاليکه بر رو و پشت اسکناسها و سکه هاي رايج در هر کشوري، تصويري مهم، تاريخي و ارزشمند از آن کشور درج مي شود، بر پشت اسکناسهاي رايج در ايران، 28 سال است تصويري از مسجد الاقصي قرار دارد که تازه بعد از 28 سال معلوم شده، تصوير مسجد ديگري است.
مسجدالاقصي نام مسجدي است، که در بخش شرقي شهر بيت‌المقدس ( اورشليم ) قرار دارد.مسلمانان نخست به سمت اين مسجد نماز مي‌خواندند. نام اين مسجد در آيه اول سوره اسراء نيز آمده‌است که اشاره به معراج دارد: "پاک ومنزه‌است خدائي که در مبارک شبي بنده خود (محمد) را از مسجد الحرام (مکه) به مسجد اقصائي که پيرامونش را (به قدوم خاصان خود) مبارک ساخت، سير داد تا آيات خود را به او بنماياند که همانا خداوند شنوا وبيناست."*[دانشنامه ويکي پديا] مسجدالاقصي حدودا ۱۴ کيلومتر تا رام الله مرکز اداره موقت فلسطين فاصله دارد.
از همان زماني که نام مسجد الاقصي در برنامه هاي داخلي ايراني جاي عمده اي براي خود گشود، حرف بر سر تخريب اين اثر نيز بود.مدعيان معتقدند دولت اسرائيل و يهوديان ساکن بيت المقدس(اورشليم) اعتقاد دارند در زير مسجدالاقصي معبد هيکل سليمان وجود دارد و يکي از آرزوهاي آنان تخريب مسجدالاقصي و احياي آن معبد است.آنان به آتش کشيده شدن مسجد الاقصي در تاريخ 21 آگوست 1996 را نيز گواهي بر اين ادعا مي دانند که در اين آتش سوزي در قسمت جنوب شرقي در حدود دويست متر مربع از سقف مسجد کاملاً منهدم شد و گنبد مسجد در پنج نقطه سوخت. همچنين يکي از آثار متبرک مسجد و يک منبر مخصوص که هشتصد سال سابقه داشت نيز کاملاً از بين رفت.
در اين ميان پس از 28 سال سفر دانشجويان فلسطيني به ايران و حضورشان در دانشگاه تهران پرده از رازي برداشت که هضمش چندان هم ساده نيست.تصاوير منتشر شده در پشت اسکناسهاي ايراني و تصاوير دم به دم پخش شده از تلويزيون ايران، مسجد الاقصي نيست! مکاني است آنطرفتر به نام قبه الصخره. خصوصا الاقصي در زبان عربي به معناي سبز است و اينکه چه سنخيتي مي تواند با گنبد زرد رنگ داشته باشد، مشخص نيست.
قبه الصخره در ميان فلسطينيان و آنان که به تفاوت بين اين دو اثر واقفند، از تقدس برخوردار است و بعد از مسجد الاقصي در اورشليم فلسطين داراي محبوبيت خاصي است. گنبد طلايي قبه درست بر روي صخره قرار گرفته‌است. در صحن صخره، هشت چاه وجود دارد. بناي قبة که بر روي اين صخره واقع شده‌، به دستور خليفه اموي عبدالملک بن مروان مابين سالهاي (۶۹۱ _ ۶۹۲) ميلادي ساخته شده‌است. خليفه عبد الملک براي اينکه بتواند هزينه و مخارج اين عمارات را تأمين کند، دستور داد خراج و ماليات هفت سال سرزمين مصر را به اين کار اختصاص دهند. قبه المشرفه در بالاترين نقطه حرم الشريف قرار دارد، وقبه الشريفه در مرکز شکل عدد (۸) واقع وطول ضلع آن (۲۰، ۵۹ متر) و ارتفاعش (۹، ۵۰) متر است.
اين‌ گنبد از آن‌ رو گنبد صخره‌ نام‌ گذاري شده است‌ که‌ در داخل‌ آن‌ صخره‌ اي‌ قرار دارد که‌ گفته‌ مي‌ شود پيامبر اسلام‌‌ پا بر آن‌ نهاد و به‌ معراج‌ رفت‌.گنبد صخره‌ حدود ‌1300‌ سال‌ پيش‌ ساخته‌ شد و علت‌ اساسي‌ بناي‌ آن‌ نيز ارتباط خاص‌ اين‌ مکان‌ با‌ موضوع‌ معراج‌ پيامبر اسلام بود.
گنبد هشت‌ ضلعي‌ صخره‌، صدها سال‌ يکي‌ از زيارتگاههاي‌ مهم اسلامي‌‌ بشمار مي‌ رود.مساحت‌ مسجدالاقصي‌ فقط به‌ گنبد صخره‌ محدود نمي‌ شود بلکه‌ اين‌ گنبد تقريبا در مرکز مساحت‌ مسجدالاقصي‌ قرار دارد.گنبد طلايي‌ صخره‌ که‌ از فاصله‌ هاي‌ بسيار دور قابل‌ رويت‌ است‌ بر هويت‌ اسلامي‌ اين‌ مکان‌ مقدس تاکيد دارد.
امسال صدا و سيماي ايران در روز قدس به اشتباه 28 ساله خود اعتراف و اعلام کرد که تصاوير منتشر شده از نماد قدس، مسجد الاقصي نبوده بلکه قبه الصخره بوده است.
و اين در حاليست که 8 ماه پيش 206 نماينده مجلس طي نامه اي اعتراض خود را به تخريب مسجد الاقصي اعلام کردند.آنان با امضاي بيانيه‌اي، اقدام دولت اسرائيل در تخريب ديوار مسجد الاقصي را محکوم کردند و از سازمان کنفرانس اسلامي و سران دولت ها خواستند مانع از تخريب آن شوند.
نکته حائز اهميت آن است که بر اساس عکسهاي منتشر شده از سوي خبرگزاري رويترز، نماز روز قدس در مسجد الاقصي اي برپا شده که قبه الصخره است

No comments: