Thursday, August 02, 2007

موج جدید دستگیری و بازجویی روزنامه‌نگاران



دويچه وله : مسعود باستانی، سهیل آصفی و فرشاد قربان‌پور سه خبرنگاری هستند که با حکم مستقیم سعید مرتضوی دادستان تهران به خانه‌شان ریخته‌اند. مأموران، برگه‌هایی داشته‌اند که روی آن نوشته شده بود این افراد مجاز هستند جهت کشف اشیای ممنوعه وارد منزل شوند.
در روز سه‌شنبه ۹ مرداد مأموران امنیتی به منزل سه تن از روزنامه‌نگاران رفته و ضمن تفتیش منازل آنان این افراد را با خود بردند.
مسعود باستانی و سهیل آصفی خبرنگاران روزآنلاین بعد از بازرسی منازلشان توسط نیروهای امنیتی، در شعبه امنیت دادسرای انقلاب مورد بازجویی قرار گرفتند. این بازجویی تا بعدازظهر ادامه داشت. مهسا امرآبادی، همسر مسعود باستانی در روز چهارشبه ۱۰ مرداد در مورد محتوای این بازجویی در گفت‌وگویی تلفنی با دویچه وله چنین گفت: «تا آنجا که من اطلاع دارم بازجویی‌ها یک سری موارد کلی بوده در ارتباط با اشخاص و ارتباط با سایتهای خارج از کشور و همچنین یک سری موضوعات کلی بوده چون که به نظرم هنوز آن وسایلی را که از خانه ما برده بودند به دقت نتوانسته بودند بررسی کنند و به خاطر همین قرار بود امروز وارد مسائل جزیی تر و ارتباط جزیی ترش بشوند».
مسعود باستانی شامگاه چهارشنبه به منزل باز گشت، ولی روز پنج‌شنبه مجددا باید برای پاسخگویی حاضر شود. از آنجایی که در این روز دادگاه انقلاب تعطیل است، به باستانی گفته شده که منتظر تماس باشد تا جای دیگری با او قرار بگذارند.
مسعود باستانى سابقا سردبيرى يك هفته نامه با نام "نداى اصلاحات" را در اراك بر عهده داشت که به اتهام "نشر اكاذيب و اهانت" به شش ماه حبس و شصت ضربه شلاق محكوم شد و راى او را هم بعد از آن که در جريان شرکت در اعتصاب غذاى اكبر گنجى و بسترى شدن او در بيمارستان ميلاد در دوم مرداد ۱۳۸۴ بازداشت شد به اجرا گذاشتند.
سهیل آصفی نیز دانشجوی رشته سینما و روزنامه‌نگار است که با سایتهای مختلف همکاری می‌کند.
فرشاد قربان‌پور روزنامه‌نگار روزنامه توقیف‌شده هم‌میهن دیگر روزناتمه‌نگاری است که در روز ۹ مرداد توسط مأمورانی که به منزل او رفته‌‌بودند بازداشت شد.
به گفته همسر وی، مأموران، برگه‌هایی داشتند که روی آن نوشته شده بود این افراد مجاز هستند جهت کشف اشیای ممنوعه وارد منزل شوند. خانم قربانپور جزئیات بازرسی از منزل و دستگیری همسرش را اینگونه شرح می‌دهد: «۵ نفر بودند آمدند داخل تمام وسایل کامپیوتر و شناسنامه و چک و هرچه که دم دستشان بود حتا سی دی نامه های دوران نامزدی ما من گفتم آقا شما دنبال این نیامده‌اید مگر این اشیای ممنوعه شماست تمام نامه های شخصی وسایل شخصی من را زیر و رو کردند تمام خانه ما را به هم ریختند و رفتند دوربین هم داشتند از تمام خانه ما با دوربینشان فیلم‌برداری کردند حتا کوچه و ساختمان خانه ما را هرکاری که دلشان خواست کردند حتی نمی‌گذاشتند من با شوهرم یک کلمه حرف بزنم».
به گفته همسر قربانپور، مأمورانی که وی را با خود بردند از بند ۲۰۹ زندان اوین آمده‌بودند به همین دلیل برای پیگیری وضعیت این روزنامه‌نگار، صبح چهارشنبه همسر وی به بند ۲۰۹ زندان اوین مراجعه کرده‌است: «من امروز صبح (۱۰ مرداد) چون از بند ۲۰۹ زندان اوین آمده بودند دیروز سراغش من امروز صبح رفتم آنجا که ببینم وضعیتش چطوری است اصلا آنجا هست یا نیست فقط تنها جوابی که به من دادند گفتند همینجا هست و قرنطینه هست و ما هم هیچ جواب دیگری نمی توانیم به شما بدهیم من فقط میخواستم مطمئن شوم که آنجا هست».
فرشاد قربان‌پور که با روزنامه‌های اعتماد ملی و شرق و همچنین هفته‌نامه شهروند امروز و سایت اینترنتی روز آنلاین همکاری می‌کرد، به گفته همکارانش به دلیل نوشته‌هایش در روز آنلاین بازداشت شده است.
طبق آخرین خبرها به فرشاد قربان‌پور گفته شده که احتمالا با قرار وثیقه آزاد می‌شود.
گفته می‌شود بازداشتهای دیروز و امروز با حکم مستقیم سعید مرتضوی دادستان تهران صورت گرفته است.میترا شجاعی

No comments: