Tuesday, August 21, 2007

جبهه دموکراسی خواهی درایران - تقی رحمانی

جبهه در ايران سياه و سفيد نيست
دموکراسي خواهي در گفت و گو با تقي رحماني - چهارشنبه 31 مرداد 1386 [2007.08.22]
محمد حسيني
در بحبوحه انتخابات رياست جمهوري سال 84 و بعد از رد صلاحيت و سپس تاييد مجدد دکتر معين، وي بيانيه اي مبني بر بازگشت به عرصه انتخابات صادر کرد و در آن خبر از تشکيل جبهه اي با نام «جبهه دموکراسي خواهي و حقوق بشر» با حضور احزاب حامي خود و عده اي از اپوزيسيون خارج از حکومت داد. اين بيانيه واکنش هاي مختلفي را برانگيخت: عده اي به حمايت از آن پرداختند و عده اي ديگر اگرچه با اصل تشکيل جبهه موافق بودند، اما آن را تنها يک وعده انتخاباتي دانستند. بعد از اعلام نتايج انتخابات، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي به عنوان يکي از دو تشکل اصلي حامي معين، اصولا از تشکيل چنين جبهه اي اعلام بي اطلاعي کرد و بهزاد نبوي از اعضاي شوراي مرکزي سازمان در گفت و گو با روز گفت به جاي تشکيل چنين جبهه اي، سازمان متبوع وي به دنبال تقويت جبهه اصلاحات خواهد بود. اکنون با گذشت دو سال از اين وعده، هنوز خبري از تشکيل اين جبهه نشده است. با تقي رحماني، از فعالان ملي ـ مذهبي، که از منتقدان تشکيل اين جبهه بود، در اين مورد به گفت و گو نشسته ايم.
به نظر شمادر حال حاضر لزومي براي تشکيل جبهه دموکراسي خواهي وجود دارد؟ ببينيد، در کشوري که در آن هنوز نهادهاي صنفي و مدني مانند احزاب، تشکل هاي مدني چون N.G.O ها و... هنوز فعال نشده اند و چنين نهادهايي يا وجود ندارد يا نهادينه نشده اند، بحث تشکيل چنين جبهه هايي مي تواند مفيد به فايده باشد. تشکيل جبهه در چنين شرايطي مي تواند مفيد باشد، ضمن اين که اين جبهه ها به جاي رهبران کاريزماتيک، بايد داراي رهبران سازماني باشند در اين صورت جبهه ها مفيد هستند. ضمن آن که اين جبهه ها بايد داراي کنش باشند. نمونه آن را نيز مي توان از بحث ملي کردن صنعت نفت نام برد.
يعني ما با توجه به ضعف نهادهاي مدني، سابقه جبهه هاي موفق را داريم. بله. جبهه در ايران سياه و سفيد نيست بلکه خاکستري است. يعني در رسيدن به بعضي از اهداف موفق و در رسيدن به بعضي ديگر ناموفق بوده. از نمونه اين هامي توان به جبهه ملي اشاره کرد. آن جبهه هم داراي کنش خاص خود بود.
بحث دموکراسي خواهي اين جبهه و فعاليت براي آن، کنش نيست؟ تحقق دموکراسي خواهي هدف مفيدي است. اما بايد هدف گذاري نيز در کار باشد. يعني اعضا بايد هدف هايي را براي خود معرفي کنند و سپس براي تحقق آن ها گام بردارند.

No comments: