Wednesday, August 15, 2007

معرفي يک گروه تروريستي جديد؟

معرفي يک گروه تروريستي جديد؟
واشنگتن پست - پنجشنبه 25 مرداد 1386 [2007.08.16]
رابين رايت
ايالات متحده تصميم به معرفي سپاه پاسداران انقلاب ايران به عنوان "سازمان جهاني تروريستي" گرفته است. اين تصميم به آمريکا اجازه خواهد دادعمليات و روابط مالي اين نيروي قدرتمند و نظامي 125 هزار نفري را هدف قرار دهد.
تصميم دستگاه ديپلماسي بوش به خاطر آن چيزي است که مقامات آمريکايي مداخله روزافزون سپاه پاسداران در عراق و افغانستان و نيز حمايت آنها از افراد تندرو در منطقه خليح فارس مي نامند. مقامات آمريکايي مي گويند اين اقدام در ادامه فشارهاي کنگره بر دولت بوش براي سخت گيري هاي بيشتر عليه ايران و نيز ناکارآمدي قطعنامه هاي سازمان ملل در برابر برنامه هاي هسته اي ايران صورت مي گيرد.
معرفي سپاه پاسداران انقلاب به عنوان تروريست به استناد و پيرو دستور اجرايي رييس جمهور جورج بوش صورت مي گيرد که دو هفته بعد از حملات تروريستي يازده سپتامبر 2001 براي مسدود کردن منابع مالي گروه هاي تروريستي امضاء کرده بود. اين دستور شامل شناسايي افراد، شرکتها، بنگاه هاي خيريه و بسياري از گروه هاي تندرو مرتبط با اقدامات تروريستي مي شود.
سپاه پاسداران اولين گروه نظامي دولتي است که در اين ليست قرار خواهد گرفت. به عقيده آنها، اين يک اقدام غير معمول است زيرا سپاه پاسداران بخشي از دولت ايران است و با يک سازمان تروريستي غيردولتي مرسوم، متفاوت است.
اين دستور به ايالات متحده اجازه مي دهد اموال گروه هاي تروريستي را توقيف نموده و ارايه "کمک، خدمات، مشاوره و ساير ارتباطات با تروريست ها" را از سوي شرکت هاي خارجي متوقف سازد.
اين اقدام نشان دهنده تنش هاي فزاينده ميان تهران و واشنگتن بر سر بلند پروازي هاي ايران در عراق و برنامه هاي هسته اي آن کشوراست. ايران همچنين از سوي وزارت امور خارجه آمريکا از سال 1984در فهرست کشورهاي حامي تروريسم قرار گرفته است. معذلک دو کشور پس از 28 سال، براي اولين بار در ماه مه گفتگوهاي ديپلماتيک رو در رويي را در بغداد آغاز کردند.
مهمترين هدف در انتخاب سپاه پاسداران به عنوان گروه تروريستي، محدود کردن شبکه گسترده معاملاتي براي سپاه و ساير شرکتهايي است که ارتباط نظامي يا پرسنلي با آن دارند. دولت آمريکا قصد دارد فهرست بسياري از اقدامات مالي سپاه پاسداران را در اين ليست قرار دهد.
اين تصميم هنوز به طور رسمي اعلام نشده است. يک مقام ايالات متحده که به همين دليل نخواست نامش فاش شود گفت: "کساني که با اين گروه در حال معامله هستند مي بايست سريعا" در اقدامات خود تجديد نظر کنند. اين موضوع سبب افزايش ريسک براي کساني مي شود که هنوز فهرست روزافزون تحريم ها عليه ايران را نديده مي گيرند. براي همه معلوم مي شود سپاه پاسداران کيست و چه شرکت هايي با آنها در ارتباط هستند. ديگر بهانه اي براي انجام معامله با آنها باقي نخواهد ماند."
دستگاه ديپلماسي بوش چند هفته مشغول بررسي اين مطلب بود که آيا مي بايست کل سپاه پاسداران را مشمول اين دستور قرار دهند و يا فقط بر روي شاخه سپاه قدس متمرکز شوند. مقامات آمريکايي شاخه قدس را مسوول انتقال مواد منفجره، بمب هاي جاده اي، راکت و ساير تجهيزات نظامي به سوي نظاميان شيعه در عراق و طالبان در افغانستان مي دانند. سپاه قدس به متحدان ديگر شيعه از جمله حزب الله لبنان و نيز گروه هاي سني نظير حماس و جهاد اسلامي فلسطين کمک مي کند.
هرچند اين مباحثات در دستگاه بوش همچنان در جريان است، اما مقامات آمريکايي مي گويند تصميم اوليه درانتخاب کل سپاه پاسداران است. وزارت خارجه آمريکا هنوز زماني را براي اعلام اين تصميم در نظر نگرفته اما مقامات مي گويند آنها زمان قبل از ديدار مجمع عمومي سازمان ملل را براي اعلام اين تصميم ترجيح مي دهند. آمريکا در تلاش است سبب افزايش فشارهاي بين المللي بر ايران در اين مجمع شود.
سپاه پاسداران انقلاب ايران با در اختيار داشتن نيروي دريايي، هوايي، زميني و يگان هاي ويژه خود به عنوان يک رقيب در کنار نيروي نظامي رسمي اين کشور حضور دارد. نيروي دريايي سپاه در بهار گذشته، 15 ملوان انگليسي را دستگير کرد و يگان ويژه سپاه، حزب الله لبنان را به موشک تجهيز کرده است . اين موشک ها در جنگ سال 2006 عليه اسراييل به کار گرفته شد. ضمنا" بنا به گفته آنتوني کوردزمن، از مرکز مطالعات استراتژيک و بين المللي آمريکا، سپاه پاسداران نقش کليدي را در صنايع نظامي ايران بازي مي کند.
منبع : واشنگتن پست، 15 آگوست

No comments: