Tuesday, August 14, 2007

اجراي صددرصدي طرح استتار براي پنهان کردن دختران از چشم نامحرم

اجراي صددرصدي طرح استتار
براي پنهان کردن دختران از چشم نامحرم

- چهارشنبه 24 مرداد 1386 [2007.08.15]
پريسا حاتمي
در حالي كه رسانه‌ها از اجراي طرح جديدي براي استتار صددرصدي مدارس دخترانه تحت عنوان "محرم‌سازي" در سال تحصيلي جديد خبر مي‌دهند، يكي از مسئولان وزارت آموزش و پرورش نيز از اجراي طرح ديگري تحت عنوان "حجاب و عفاف" در مدارس دخترانه خبر داده است.
وي اعلام كرده است كه از امسال تعيين نوع پوشش دختران دانش‌آموز به مديران مدارس سپرده شده است و آنها بايد تعيين كنند كه دختران با چه پوششي به مدرسه بيايند. نحوه اجراي اين تصميم آموزش و پرورش نيز در يك سي‌دي براي مديران مدارس ارسال شده است.
فرناز بيگي مشاور زنان رئيس آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران كه اين تصميم را اعلام كرده، افزوده است: آموزش‌هاي لازم و "سي‌دي حجاب و عفاف" به مديران مدارس داده مي‌شود و آنها مختارند كه با توجه به وضعيت اجتماعي و اقتصادي آن منطقه در مورد پوشش دانش‌آموزان دختر نظر دهند.
به گفته وي، در طرح حجاب و عفاف با ارسال سي‌دي‌‌هاي آموزشي به تعدادي از دانش‌آموزان، اولياي آنها و 120 نفر از مربيان مدارس آموزش داده مي‌شود. اين در حالي است که انتخاب رنگ‌ها نيز به مدير مدارس واگذار شده، البته عنوان شده كه سعي كنند در دوره ابتدايي رنگ‌هاي شادتر و در دوره‌هاي بالاتر رنگ‌هاي سنگين‌تر را انتخاب كنند.
در همين حال مهري سويزي مشاور وزير و مديركل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش نيز با بيان اينكه "بهترين نوع پوشش در سراسر كشور را زنان فرهنگي و دختران دانش‌آموز دارند" گفت: تمام تلاش خود را مي‌كنيم كه پوشش دانش‌آموزان دختر مناسب با اقليم و شرايط زندگي آنها باشد كه به‌طور طبيعي اين چنين است.
گفتني است بر اساس گزارش‌ها در نيمه اول شهريور ماه جاري، همايش‌هايي براي هماهنگ كردن نحوه اجراي اين طرح در مناطق مختلف آموزش و پرورش برگزار شده و قرار است اين بار سخت‌گيري‌هاي خاصي بيشتر از گذشته در اين باره اعمال شود. مقامات اين وزارتخانه گفته‌اند اين همايش‌ها را به صورت فصلي و در طول سال هم پيگيري خواهند كرد.
باز هم استتار
وزارت آموزش و پرورش دولت احمدي نژاد در حالي اعلام کرده كه استتار مدارس دخترانه به طور صددرصدي اجرا خواهد شد، که بحث استتار پيش از اين هم بارها مطرح شده و هر بار به دليل بودجه كلان مورد نياز و نيز عملي نبودن كنار گذاشته شده است.
سايت "نوانديش" گزارش داده كه آموزش و پرورش درصدد است امکاناتي را در مدارس دخترانه ايجاد کند که دانش آموزان دختر در مورد ورزش و تحرک مشکل نداشته باشند و بتوانند در خارج از ساعات درسي از اين امکانات استفاده کنند. بنابر اعلام رسمي وزير آموزش و پرورش طرح استتار مدارس دخترانه 100 درصد اجرايي خواهد شد.
چندي پيش نيز مدير كل نوسازي و توسعه مدارس تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري شهر از محرم‌سازي مدارس دخترانه خبر داده بود. به گفته محمدرضا ترابي‌زاده آموزش و پرورش تهران امسال براساس شرايط فيزيكي و فضاهاي اطراف مدارس طرح محرم‌سازي را اجرا مي‌كند. وي گفته بود: با توجه به نظرات كارشناسان طرح محرم‌سازي در بازديد از مدارس مناطق تهران، اين مدارس با سازه جديدي ساخته و يا حصاركشي مي‌شوند.
اين مقام دولتي در حالي كه از به‌كارگيري سازه جديد در ساخت مدارس خبر مي‌دهد كه بر اساس پيش‌بيني كارشناسان، اجراي چنين طرح گسترده‌اي در سراسر كشور دست‌كم 50 ميليارد تومان هزينه خواهد داشت. با اين حال مدير كل نوسازي و توسعه مدارس تهران از اجراي آزمايشي اين طرح با بودجه‌اي به مبلغ 5 ميليارد ريال در امسال خبر داده و گفته است اين طرح در صورت موافقت هر سال اجرا مي‌ش
ود

No comments: