Tuesday, August 07, 2007

درخواست تعزير خاتمي

درخواست تعزير خاتمي
دادگاه ويژه روحانيت قول پي گيري داد - چهارشنبه 17 مرداد 1386 [2007.08.08]
پريسا حاتمي
گروهي از طلاب حوزه علميه قم به علت آنچه "هتك حيثيت روحانيت و اعمال خلاف شرع و شؤون روحانيت" ناميده شد، از سيد محمد خاتمي رييس‌جمهور سابق ايران شكايت كردند و خواستار بازداشت وي شدند. اين گروه با امضاي طوماري بيست متري كه به دادستان دادگاه ويژه روحانيت ارائه شد، خاتمي را به "زير پا گذاشتن احكام و موازين شرع با لباس مقدس روحانيت" و همچنين "انحرافات اعتقادي" متهم كردند.
در طومارهاي شكايت طلاب از خاتمي كه بنا به اعلام خود آنها "بيش از بيست متر امضا با نام" در آن وجود دارد، به چند فيلم منتشر شده بر روي اينترنت اشاره مي‌شود كه در آنها خاتمي در حال دست دادن و صحبت كردن با چند زن از فاصله نزديك ديده مي‌شود. دفتر خاتمي و خود وي اين فيلم‌ها را جعلي و مونتاژ دانسته‌اند، اما طلاب سي‌دي اين فيلم‌هاي جعلي را نيز كه بنا به ادعاي ايشان در سفر ايتاليا از خاتمي گرفته شده است، ضميمه شكايت خود ساخته و به دادگاه ارائه داده‌اند.
بر اساس گزارش سايت نوروز، شكايت‌كنندگان خواستار "بازداشت، محاكمه، خلع لباس و تعزير" خاتمي شده‌اند و مسئولان دادگاه ويژه روحانيت نيز اعلام كرد كه اين شكايت را ثبت خواهند كرد و نسبت به پيگيري شکايت رسمي طلاب حوزه‌هاي علميه از سيد محمد خاتمي قول مساعد داده‌اند.
اين خبر را اولين بار سايت رجانيوز كه به عنوان ارگان غير رسمي هواداران احمدي نژاد شناخته مي‌شود، منتشر ساخت و پيش از آن نيز در سايت‌هاي اين جريان، اخباري مبني بر جمع‌آوري امضا از طلاب براي شكايت از خاتمي شنيده مي‌شد.
اصلاح طلبان اين اقدام طلاب تندرو را از جنس ترور شخصيت و با هدف حذف يا تخريب خاتمي در عرصه سياسي ارزيابي كرده‌اند. سايت نوروز وابسته به جبهه مشاركت اين شكايت را در راستاي افزايش برخوردها و تهديدها و شبنامه‌ها و فشارها عليه وي و ناشي از فعال شدن وي در انتخابات مجلس هشتم دانسته است. سيدحسين موسوي تبريزي، دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم كه يك تشكل روحاني اصلاح طلب است، نيز گفت: "عده‌اي در کشور ما هستند که از کساني که در ميدان سياست احتمال بيشتري دارد که مبارزه سياسي را ببرند، وحشت دارند و به همين‌دليل، حملات تخريبي عليه آنها بيشتر مي‌شود. حملات تخريبي عليه خاتمي از سوي کساني صورت مي‌گيرد که پايگاهي در جامعه ندارند و اين افراد به خصوص در آستانه انتخابات مجلس هشتم اين عمل غيراخلاقي را انجام مي‌دهند."
اما عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت خاتمي در تحليلي متفاوت گفت: "به گمان من اين فشار به شخص خاتمي نيست، بلکه رفتاري است ناشي از فشاري که افکار عمومي وارد مي‌آورد به اقتدارگراياني که به دليل ناکارآمدي در حل مسايل روزمره به سوي مسأله سازي روي آورده‌اند تا افکار عمومي متوجه بن‌بست سياست اقتصادي و خارجي و داخلي نشود."
وي همچنين اين شكايت را بي‌اثر و بي‌نتيجه دانست و با اشاره‌اي كنايه‌آميز به شكايت تاج زاده معاون سياسي وزير كشور از احمد جنتي دبير شوراي نگهبان به دنبال ابطال 700 هزار صندوق راي در انتخابات مجلس ششم، گفت: "با توجه به پرونده‌هاي بسياري که در دادگاه ويژه روحانيت وجود دارد از جمله شکايت از آيت‌الله جنتي من بعيد مي‌دانم که به لحاظ زماني به زودي به اين پرونده رسيدگي شود. چرا که دادگاه مطابق عدل رفتار مي‌کند و به نوبت. بنابراين فکر نمي‌کنم تا دو يا سه سال ديگر امکان رسيدگي به اين پرونده به وجود بيايد. چرا که شکايت قبلي حدود 5 سال است که در نوبت رسيدگي است و هنوز نوبت به آن نرسيده است."
محتواي شكايت
"متاسفانه تا كنون برخي مرتكبين جرائم به صورت علني در رسانه‌ها، آن هم با لباس مقدس روحانيت ظاهرا از ديد آن دادگاه محترم مخفي مانده‌اند. امضاكنندگان با توجه به ... خواستار بازداشت و رسيدگي به جرائم آقاي محمد خاتمي مي‌باشند." اين جملات سرآغاز شكايت طلاب تندرو از رييس‌جمهور پيشين و رهبر جريان اصلاح طلب در ايران است كه در آن با اشاره به اعمالي كه "شخص مذكور با حضور در ساير كشورها" انجام مي‌دهد، نظير "مصافحه با زنان و لمس اندام زنان" و با بيان اينكه اين اعمال موجب "هتك حيثيت روحانيت و موجب تخريب وجهه روحانيت معظم، انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي امام راحل در افكار عمومي داخلي و مسلمانان ساير كشورها" مي‌شود، از وي شكايت شده است.
بنا به گفته طلاب شاكي، در CD ضميمه اين شكايت فيلم گفت‌وگوي خاتمي با خبرنگار زن ايتاليايي به صورت زانو به زانو با لباس نامناسب خبرنگار، فيلم مصافحه (دست دادن) وي با زنان در كشور ايتاليا و دو فيلم ديگر كه در مورد يك زن و دختر مسلمان روي داده، موجود است. شاكيان اين فيلم‌ها را نشانه "عملكرد فاسد و مفسده‌انگيز" خاتمي دانسته‌اند.
در اين شكايت همچنين خاتمي به اين متهم شده كه در دوران رياست‌جمهوري خود "ضربات سهمگين و جبران‌ناپذيري به كشور و قانون اساسي" وارد كرده و هم‌اكنون "در ملأ عام و مقابل ابزارآلات تبليغاتي رسانه‌اي جمعي، با زير پا گذاشتن احكام و موازين شرع با لباس مقدس روحانيت اقدام به مصافحه با زنان و لمس اندام آنان مي‌نمايد، كاري كه شرعا و عرفا حرام و برخلاف ضروري اسلام است."
طلاب شاكي همچنين گفته‌اند: "لمس اندام زنان اجنبي آن هم به گونه‌اي كه فيلمبرداري شده و در اينترنت به معرض نمايش گذاشته مي‌شود، منجر به فاجعه‌اي عظيم در اشاعه فرهنگ فساد جنسي و افزايش فحشا خواهد شد."
در اين شكايت همچنين چند مورد از سخنراني‌هاي سيد محمد خاتمي در دوران رياست جمهوري نقل شده است كه بنا به ادعاي شاكيان نشانه "انحراف فكري و اعتقادي و عملي وي" دانسته شده است
.

No comments: