Monday, August 13, 2007

نگراني براي امنيت گردشگران

نگراني براي امنيت گردشگران
مفقود شدن يا گروگانگيري - سه شنبه 23 مرداد 1386 [2007.08.14]
نادر يوسفي
خبرگزاري ها از مفقودشدن دو گردشگر بلژيکي در حوالي بم خبر مي دهند. مقامات محلي در شهر بم روز دوشنبه گفتند اين دو گردشگر بلژيکي يک زن و شوهر 27 و 30 ساله هستند که به قصد ديدار از آثار تاريخي بم به اين شهر سفر کرده بودند.
فرماندار شهرستان بم روز دوشنبه به خبرگزاري ايرنا گفت: "دو گردشگر بلژيكي كه به منظور گردشگري و بازديد از بناهاي تاريخي اين شهرستان به بم سفر كرده بودند روز يكشنبه در بخش فهرج در نزديكي مرز استانهاي كرمان و سيستان و بلوچستان ناپديد شدند". فهرج در 60 کيلومتري بم قرار دار د.
مجيد اعتمادي افزود: "با توجه به اينكه دو روزاست از اين افراد اطلاعي دردست نيست، احتمال ناپديد شدن آنها قوت بيشتري يافته است".
فرماندار بم همچنين گفت: "نيروهاي انتظامي و امنيتي اين شهرستان هم اكنون با حضور در منطقه از نزديك در حال پيگيري موضوع هستند".
خبرگزاري ايسنا هم از قول مجيد اعتمادي فرماندار بم زمان گم شدن اين دو گردشگررا «از دو روز گذشته» اعلام کرد.اعتمادي به اين خبرگزاري گفت: "احتمالا اين دو نفر در منطقه فهرج از شهرستان بم ناپديد شده اند كه بلافاصله پس از در جريان قرار گرفتن اين مسئله نيروي هاي انتظامي براي پيدا نمودن اين افراد اقدامات خود را شروع نموده اند".
وي "احتمال گروگان گيري را تاييد نکرد اما اظهار داشت مسئله تحت بررسي مي باشد و نيروهاي امنيتي در حال پيگيري قضيه هستند". سايت هاي غيررسمي کرمان نيز خبر گم شدن دو گردشگر را به نقل از منابع موثق محلي تائيد کرده و از احتمال ربودن شدن آنان خبر داده اند.
سفارت بلژيک تائيد نکرد
وزارت خارجه بلژيك اما اين خبر را تائيد نکرد ولي اعلام كرد سفارت اين كشور در تهران روز دوشنبه تلاش کرده است تا در مورد گزارش‌هاي موجود مبني بر مفقود شدن يك زوج بلژيكي در جنوب شرق ايران تحقيق كند.خبرگزاري فرانسه به نقل از يكي از سخنگويان وزارت خارجه بلژيك گزارش کرد: "سفارت بلژيک تلاش مي‌كند تا به منظور تاييد هويت و مليت آنان با مقامات شهر بم تماس برقرار کند". سخنگوي وزارت خارجه بلژيك همچنين گفت: "به اتباع بلژيكي كه به ايران سفر مي‌كنند توصيه شده تا خود را به سفارت اين كشور در تهران معرفي كنند اما هيچ جهانگرد بلژيكي درمورد ديدار از منطقه موردنظر با اين سفارتخانه تماس نگرفته بود".
گروگان گري براي مبادله با زنداني
بنا بر اظهارات فرمامده انتظامي بم دو گردشگر بلژيكى به دست اسماعيل شه بخش از سران اشرار منطقه ربوده شده‌اند.
ديروز بازتاب اظهارات سرهنگ عباس ابراهيمى را نقل کرد که با تاکيد برآن که "اسماعيل شه بخش از سران اشرار منطقه، اين دو گردشگر را به مكان نامعلومى منتقل كرده است" حايت داشت: "فرد گروگانگير تضمين كرده در صورت آزادى برادرش از زندان ، اين دو گردشگر را آزاد خواهد كرد ."
گل محمد شه بخش برادر اسماعيل شه بخش چندى پيش در درگيرى با نيروى انتظامى در منطقه پير سواران زاهدان دستگير شده بود.اين در حالي است كه يك "مقام آگاه" از تماس ربايندگان توريست‌هاي بلژيكي با استانداري كرمان و درخواست آزادي چند تن از اشرار دستگير شده خبر داده است.
اين مقام آگاه كه نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در كرمان افزوده: "ربايندگان در تماس با استانداري كرمان درخواست آزادي چند تن از اشرار دستگير شده را داشته‌اند. "
سابقه برخورد با گردشگران
ربودن گردشگران در جنوب شرقي ايران قبل از اين نيز سابقه دارد. مهمترين حادثه از اين دست در پائيز 82 به وقوع پيوست که طي آن 3 گردشگر آلماني در نزديکي نصرت آباد در استان سيستان بلوچستان ربوده شدند.
ربايندگان براي آزادي گردشگران از مقامات کشور درخواست دريافت 5 ميليون يورو داشتند و مقامات وقت وزارت کشور ربايندگان را قاچاقچيان مواد مخدر معرفي کردند. گردشگران آلماني سرانجام در سکوت خبري آزاد شدند.
سه شنبه 2مرداد 86 نيز يک زوج گردشگر هلندي در باغ هاي اطراف ساوه مورد حمله و تجاوز قرار گرفتند. هفته نامه امير چاپ ساوه در شماره اين هفته خودبه نقل از دادستان شهرستان ساوه در خصوص چگونگي وقوع اين حادثه گزارش داد: "اين زن و مرد توريست هلندي ويلهم و همسرش ميلريام سه شنبه 2 مرداد با دوچرخه از مسير تهران به قصد شهر اصفهان وارد شهرستان ساوه شدند و در مسير جاده قديم ساوه - سلفچگان هنگام غروب به قصد استراحت از نگهبان باغي كسب اجازه مي كنند تا شب را در خانه واقع در آن باغ اقامت كنند. پسر نوجوان به نام غلام پس از هدايت آنان به داخل باغ و كمك در نصب چادر از زمان استراحت توريست ها استفاده كرده و به سراغ دو تن از دوستانش كه نگهبان باغهاي هم جوار بوده اند رفته و موضوع را با آنان در ميان مي گذارد".
به گزارش اين هفته نامه هنگامي كه زن داخل چادر و مرد توريست در پشت چادر در خواب بودند غلام به همراه عبدالرحمن 18 ساله وانور 20 ساله به قصد تعرض به آنان وارد باغ شده و با تهديد اسلحه پلاستيكي زن گردشگر را به داخل باغ بردند و با بيل به همسر وي حمله ور شدند و وي را مضروب کردند.
اين سه نفر که هويت آنان از سوي دادستان ساوه "اتباع غير مجاز افغاني" ذکر شده پس از تجاوز به عنف به خانم ميلريام هنگامي كه قصد تعرض مجدد به وي را داشتند توسط يكي از نگهبانان باغ مجاور كه وي نيز يك تبعه افغاني است غافلگير شدند و از صحنه گريختند.
به گفته حاج رضا شاه كرمي دادستان ساوه دو گردشگر هلندي با كمك اين فرد افغاني موضوع را با نيروي انتظامي در ميان گذاشتند و با هدايت مأموران به محل وقوع حادثه و گزارش موضوع به دادسرا دستور دستگيري متهمان صادر شد.
وي گفته است كه هر سه متهم به اتهام تجاوز به عنف دستگير و تحويل مراجع قضايي شدند. دادستان ساوه به هفته نامه امير ساوه گفت: "نامه تقدير و تشكري نيز از سوي سفارت هلند به دليل پيگيري سريع موضوع به دادستاني ساوه رسيده است".
به علت افزايش همين برخوردهاست که فرمانده يگان ويژه حفاظت از ميراث فرهنگي خبر داده: "پس از رايزني‌هاي فراوان با وزارت کشور و نيروي انتظامي مجوز 2200 نفر مامور حفاظت از گردشگر اخذ شده است". به گفته عباسعلي روحي قرار بود اين ماموران با تجهيزات کامل گردشگران خارجي را همراهي کنند تا چالش‌هاي امنيتي بعضي استان‌ها تهديدي براي حضور گردشگران خارجي در کشور نباشد.
اين نيروها ظاهرا هنوز پست خود را تحويل نگرفته
اند.

No comments: