Tuesday, August 07, 2007

تحليل بوستون گلوب از روابط کابل و تهران - بوش به کرزاي: مراقب ايران باش

بوش به کرزاي: مراقب ايران باش
تحليل بوستون گلوب از روابط کابل و تهران - چهارشنبه 17 مرداد 1386 [2007.08.08]
پيتر بيکر
نشريه واشنگتن پست نوشت جرج بوش ، رييس جمهور آمريکا، روز گذشته به حامد کرزاي، رييس جمهور افغانستان هشدار داد تا بيشتر مراقب کشور همسايه اش ايران باشد. او جمهوري اسلامي را عامل بي ثباتي خواند و گفت ايران بايد هر گونه بلند پروازي هسته اي را متوقف کند و نقش مثبت خود را به اثبات برساند.
در جريان ديدار دو روزه در استراحتگاه رياست جمهوري در کمپ ديويد، بوش با نظر اعلام شده کرزاي مخالفت کرد که ايران مي تواند در افغانستان نقش کمک کننده داشته است. اين اختلاف نظر در ديداري که براي نمايش اتحاد آنها در جنگ عليه طالبان و القاعده برگزار شد، دور از ذهن به نظر مي آمد. دستگاه ديپلماسي بوش ايران را به تجهيزتسليحاتي طالبان متهم مي کند، و اين مطلبي است که کرزاي پيش از سفر به آمريکا تقريبا رد کرده بود. بوش، در حاليکه کرزاي در کنارش ايستاده بود، در مورد ايران گفت: "تا آنجا که ما مي دانيم آن ها نيروي خير نيستند. هر جا که قدم مي گذارند عامل بي ثباتي هستند. البته آقاي کرزاي خود بايد در مورد افغانستان براي شما صحبت کند، اما اگر من بودم، در مورد نقش مثبت ايران در آن جا محتاطانه تر حرف مي زدم. به نظر من اين ايراني ها هستند که بايد خودشان را به ما و به دولت افغانستان ثابت کنند."
اختلاف نظر دو رهبر در مورد ايران هنگامي به وجود آمد که هريک سعي مي کردند ديدگاه خود را در مورد پاکستان، همسايه ديگر افغانستان بيان کنند. کرزاي و دولت وي انتقادات فراواني به پاکستان دارند؛علت اين انتقاد اجازه دادن تردد طالبان و القاعده در محدوده وسيع و بدون کنترل در امتداد مرز با اين کشور است. ولي بوش با تفاهم بيشتري نسبت به پرويز مشرف رييس جمهور پاکستان، او را متحد با ارزش در نبرد عليه تروريست ها خواند. اخيرا آمريکا مشرف را براي انجام اقدامات بيشتر تحت فشار قرار داده است.
بوش با طفره رفتن در پاسخ به اين سوال که آيا نيروهاي آمريکايي براي دستگيري رهبران بلند پايه القاعده ممکن است بدون اجازه مشرف وارد پاکستان شوند، گفت: "ما ارتباط مستمري با دولت پاکستان داريم. آنها علاقه دارند جنگجويان خارجي به ميز محاکمه سپرده شوند." او اضافه کرد: "من مطمئنم با هوشياري پيگيرانه کار را تمام مي کنيم."
چند روز پيش سناتور باراک اوباما از ايلينويز، نامزد اصلي دموکرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، در سخنان تکان دهنده اي گفت اگرمشرف نتواند تروريست ها را دستگير کند من حاضرم دستور ورود يک جانبه ارتش آمريکا را به پاکستان صادر کنم. اوباما با انتقاد از استراتژي بوش در افغانستان وعده داد دو تيپ نظامي ديگر، يعني حدود هفت هزار سرباز، براي جنگ با چريک هاي طالبان به افغانستان ارسال کند. آمريکا در حال حاضر حدود 26هزار نيرو در افغانستان دارد.
دموکرات ها سفر کرزاي به آمريکا را وسيله اي براي تخطئه اقدامات بوش ارزيابي کردند. هري ريد، سناتور دموکرات از نوادا و رهبر اکثريت سنا، گفت: "عليرغم اظهارات اطمينان بخش کاخ سفيد، غير قابل انکار است که رييس جمهور توپ را به صف مقدم واقعي جنگ با ترور يعني افغانستان، پرت کرد. اسامه بن لادن همچنان هست و خطر حملات در حال افزايش است. کشت خشخاش که براي تامين مالي اقدامات طالبان به کار مي رود در بالاترين حد خود است و القاعده درحال تشکيل مجدد گروه هاي خود در مرز افغانستان - پاکستان است."
ديدار کرزاي همزمان با تهديدات مجدد طالبان و بحران گروگان گيري 21 مبلغ کره جنوبي و در زمان سختي انجام شد. يک مقام عاليرتبه آمريکايي گفت بوش قصد داشت با آوردن کرزاي به اقامتگاه کوهستاني خود او را در فاصله کمي از ديدار سران افغانستان و پاکستان در کابل در روز سه شنبه تحت حمايت قرار دهد.
کرزاي گفت هر چند اوضاع امنيتي بدتر شده اما دولت او از طالبان آسيبي نخواهد ديد.
منبع : بوستون گلوب – 7 آگوست 20
07

No comments: