Tuesday, August 07, 2007

روز خبرنگاران خودي

روز خبرنگاران خودي
واکنش هاي برخورد دوگانه با مطبوعات - چهارشنبه 17 مرداد 1386 [2007.08.08]
آرش سميعي
روز خبرنگار در ايران در حالي از راه رسيد كه به دنبال تعطيلي روزنامه‌هاي هم ميهن و شرق و خبرگزاري ايلنا، دهها روزنامه‌نگار و خبرنگار بيكار شده‌اند. اما در همين حال در بسياري از رسانه‌ها و سايت‌هاي منتقد اين اعتراض مطرح شده است كه چرا به‌رغم چشم‌پوشي از اشتباهات مكرر روزنامه‌هاي اصولگرا و همراه با دولت در همين چند ماه اخير، يك اشتباه عادي بهانه‌اي براي تعطيلي روزنامه شرق و بيكار شدن دهها خبرنگار شده است.
روز گذشته محسن آرمين سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب گفت: "در برخورد با مطبوعات و آنچه تخلفات مطبوعاتي مي‌نامند معياري دوگانه وجود دارد. همه ما شاهد بوديم كه چندي پيش روزنامه‌ا‌ي از يك جناح ديگر با درج يك مقاله درباره روابط خارجي كشور چه بحراني را ايجاد كرد و باعث شد كشورهاي عربي عليه ايران سريعا موضع‌گيري كنند اما ما هيچ واكنشي عليه روزنامه مربوطه از سوي هيات نظارت بر مطبوعات نديديم... وي در بيان اعتقادش گفت: اين رفتار دوگانه خود به روشني نشان مي‌دهد علت توقيف روزنامه شرق چيز ديگري است. "
برخورد دوگانه دولت نهم با خطاهاي مطبوعاتي در حالي است كه در ابعاد ديگر نيز فشارها بر روزنامه‌هاي منتقد روز به روز بيشتر مي‌شود. آخرين نمونه از اين فشارها، تكرار اتهام براندازي نرم توسط رسانه‌ها، اين بار از زبان وزير اطلاعات دولت احمدي نژاد است. محسني اژه‌اي روز گذشته آمريکا و انگليس را به استفاده از رسانه ها و برخي عناصر داخلي براي براندازي نظام متهم کرد.
خطاهاي خودي‌ها بخشودني است
روزنامه شرق روز دوشنبه در حالي به علت يك خطاي متعارف مطبوعاتي از سوي هيات نظارت بر مطبوعات به رياست وزير ارشاد دولت احمدي نژاد تعطيل شد كه در ماه‌هاي اخير دست‌كم چهار روزنامه اصولگرا با وجود انجام خطاهاي مشابه و بلكه در مواردي خطرناك و بحران‌ساز، حتي يك تذكر هم از اين هيات دريافت نكردند.
خبرسازترين مورد مربوط به روزنامه كيهان بود كه سه هفته پيش در يادداشتي به قلم شريعتمداري مديرمسئول اين روزنامه، بحرين را جزيي از ايران ناميد و خواستار بازگشت آن به خاك ايران شد. اين موضع آشكار كيهان كه اگر يك روزنامه اصلاح طلبان آن را مرتكب شده بود تعطيلي كمترين مجازاتش بود، باعث شد پرچم ايران جلوي سفارت ايران در بحرين مورد توهين قرار گيرد و متكي وزير امور خارجه به اين كشور برود تا از از شيوخ اين سرزمين کوچک عذرخواهي كند. با اين حال موضع‌گيري شريعتمداري كه به سبب انتصاب توسط رهبر به معناي موضع نظام تلقي شد، با هيچ برخوردي از سوي مراجع دولتي و قضايي روبرو نشد. كيهان نيز نه تنها حاضر نشد به سبب خسارت‌هاي پيش آمده از كار خود عذرخواهي كند، بلكه باز هم در نوشته‌هاي ديگري بر موتاضع خود اصرار ورزيد.
ديگر خطاي مطبوعات اصولگرا كه به زعم ناظران اگر در يك روزنامه اصلاح طلب بود به سادگي به توقيف منجر شده بود، خطاي روزنامه همشهري در انتظار آگهي تبريك براي مريم رجوي رييس‌جمهور خودخوانده مجاهدين خلق است كه در روز 31 خرداد به وقوع پيوست. در اين آگهي كه در صفحه 18 اين روزنامه منتشر شده بود، عكسي از مريم رجوي به چاپ رسيده بود كه در زمان انتخابات نخستين دوره مجلس پس از انقلاب اسلامي گرفته شده و در روزنامه‌ها به چاپ رسيده بود. در كنار عكس اين آگهي همچنين اين متن آمده بود: "مريم جان، اي عزيز و دلبندمان، موفقيت تو را در کارهايت تبريک مي‌گوييم و منتظر قدم گذاشتن تو به خانه‌مان هستيم. دخترم چشم به راهيم و آرزوي ديدن روي ماهت را داريم. خانواده احمري و همه دوستدارانت – خرداد 1386".
اما برخلاف تصور ناظران و با آنكه هرگونه خطاي مشابه يا بسيار كمتر از اين در مطبوعات اصلاح طلب در سالهاي گذشته مصداق "تبليغ عليه نظام" تلقي شده و به توقيف روزنامه منجر شده است، هيچ برخوردي با اين روزنامه اصولگرا صورت نگرفت. اين در حالي بود كه روزنامه همشهري چند ماه پيش از اين هم با انتشار طرحي طعنه آميز شامل تصوير يك فرد در ماه كه تا حدي شبيه تصوير بنيانگزار جمهوري اسلامي بود، در مظان اتهام قرار گرفته بود، اما باز هيات نظارت بر مطبوعات دولت اصولگرا حتي از تذكر هم اين روزنامه هم خودداري كرد.
انتشار آگهي تسليت به مناسبت درگذشت بابك بيات در روز هفتم آذر سال گذشته در روزنامه ايران كه در پاي آن نام "داريوش اقبالي" خواننده مشهور مخالف جمهوري اسلامي ديده مي‌شد و همچنين انتشار عكس مونتاژ شده‌اي از انيشتين در روزنامه اصولگراي جام جم كه در آن محمود احمدي نژاد مورد تمسخر قرار گرفته بود، نمونه هاي ديگري از خطاهاي مطبوعاتي در روزنامه‌هاي اصولگرا هستند كه به سادگي از سوي دستگاه قضايي، دولت و هيات نظارت بر مطبوعات با اغماض مواجه شده‌اند.
اما در همين حال روزنامه شرق در آستانه روز خبرنگار به بهانه خطايي مشابه و حتي کوچکترتوقيف شد و دهها خبرنگار آن بيكار شدند، تا بار ديگر ثابت شود كه خط کشي خودي و غيرخودي در ميان مطبوعات، تا چه حد جدي
است

No comments: