Monday, August 06, 2007

تکذيب شرايط ويژه براي چهارمين بار

تکذيب شرايط ويژه براي چهارمين بار
اين بار، توسط وزير دفاع - سه شنبه 16 مرداد 1386 [2007.08.07]
آرش سميعي
"امروز شرايط ما بسيار عادي است. با حضور فرماندهي كل قوا و نيروي مسلح مقتدر و ملت رشيد شرايط ما عادي است و ما در هيچ شرايط ويژه‌اي قرار نداريم." اين جملات بخشي از سخنان روز گذشته وزير دفاع دولت احمدي نژاد است كه در واكنش به اظهارات هفته گذشته هاشمي رفسنجاني بيان شده است.
سردار سرتيپ مصطفي محمدنجار چهارمين عضو دولت نهم است كه به سخنان هاشمي مبني بر وجود "شرايط ويژه" در كشور واكنش نشان مي‌دهد. پيش از وي، پورمحمدي وزير كشور، هاشمي ثمره معاون وزير كشور و حسيني سخنگوي وزارت امور خارجه به اين سخنان واكنش نشان داده بودند.
هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام سه‌شنبه هفته گذشته در سخناني با اشاره به معامله تسليحاتي آمريكا و عربستان، تشديد تحريم‌ها و تقويت كشورهاي منطقه در برابر ايران گفته بود: "شرايط كشور ويژه است."سخنان هاشمي مبني بر وجود شرايط ويژه در كشور، به سرعت با انتقاد رسانه‌هاي نزديك به دولت نهم روبرو شد و آنها اين سخنان را به معناي "تضعيف روحيه مردم و القاي ياس" تعبير كردند. سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران نيز عليه سخنان هاشمي بيانيه صادر كرد و نوشت: "رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام طي سخناني شرايط كشور را ويژه عنوان كرد و دليل اين شرايط ويژه را تلاش آمريكا براي فروش اسلحه به كشورها و تحريك آنها عليه ايران و نيز مواضع اخير ضد ايراني اتخاذ شده در ديدار گردون براون و جرج بوش دانست. اگر بخواهيم دلايل فوق را براي ويژه بودن شرايط كشور بپذيريم كشورمان از بهمن 57 تاكنون هميشه داراي شرايط ويژه يا بدتر از آن بوده است زيرا استكبار جهاني دائم در حال وارد كردن فشارهاي نظامي، سياسي و اقتصادي بوده و هست."
انتقادات پياپي نسبت به هشدار هاشمي آنچنان در سايت‌ها و حتي وبلاگ‌هاي طرفدار احمدي نژاد گسترش يافت كه محمدعلي ابطحي را به واكنشي كنايه‌آميز واداشت، به طوري كه وي در "وب نوشت" وبلاگ شخصي خود هواداران احمدي نژاد را از لحاظ خودفريبي به كبك تشبيه كرد و نوشت: "یکی از مسئولان کشور گفته بود شرایط فعلی بحرانی است. سایتها و وبلاگهای جوانان و نوجوانان طرفدار دولت به طور هماهنگ همه وارد این بحث شدند که اصلاً هم اینجوری نیست. فکر کنم دلیل آن را باید در کم شدن کبک دانست... از خبرهای این روزها می توان فهمید که آمریکا، حلقه محاصره اش را بر ایران روز به روز تنگ تر می کنند. سفر تسلیحاتی وزرای خارجه و دفاع آمریکا به منطقه برای فروش اسلحه به آنان در برابر ایران، جدا کردن عربها از هر نوع همکاری احتمالی با ایران، هماهنگی کنگره و دولت و فشارهای اسرائیل و ورود ناو دیگر آمریکا همه حکایت از شرایط ویژه می کند؛ ولی نفی هماهنگ آن جز به خاطر کمبود کبک نمیتواند باشد که باعث میشود مثالهای قدیمی فراموش شود."
واكنش چهارم
مصطفي محمدنجار چهارمين عضو دولت احمدي نژاد است كه سخنان انتقادآميز هاشمي درباره شرايط كشور واكنش نشان مي‌دهد و پيش از وي، سه عضو ديگر اين دولت نيز واكنش‌هاي مشابهي داشته‌اند.
اولين واكنش به "مجتبي هاشمي ثمره" مشاور نزديك احمدي نژاد تعلق داشت كه بلافاصله پس از انتشار سخنان هاشمي و در واكنشي طعنه‌آميز گفت: اگر منظور كسانی كه این مطلب را بیان كردند این است كه كشور اكنون در حال پیشرفت و توسعه است مطلب درستی است. كشور اكنون امنیت، صلح و ثبات دارد و در سیاست خارجی در حال پیشرفت هستیم و این حرف كه كشور در حالت ویژه است، در این زمینه درست است.
واكنش بعدي متعلق به رييس هاشمي ثمره در وزارت كشور بود كه با لحني شبيه به معاونش اظهارات رفسنجاني را مورد تمسخر قرار داد. پورمحمدي در حاشيه جلسه دولت در روز چهارشنبه گفت: شرايط ايران هميشه ويژه بوده است چرا كه هر روز جايگاه ما ارتقاء مي‌يابد و طبيعتاً حساسيت دشمنان نيز بيشتر مي‌شود و اين طبيعي است.
اما رسانه‌هاي هوادار دولت به اين واكنش‌ها هم بسنده نكرده و با طرح اين موضوع در جلسه مطبوعاتي سخنگوي وزارت امور خارجه، وي را نيز به اين مشاجره سياسي وارد كردند. حسيني هم در پاسخ به سئوال خبرنگار يك روزنامه اصولگرا مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر شرایط کشور ویژه است، گفت: مسائلی که در این خصوص مطرح شده، تحلیل و نظری است که ارائه شده و باید در آن دقیق شویم که به چه علت مطرح می شود. حسینی ویژه بودن شرایط مسئله هسته ای ایران در حال حاضر را رد کرد و اظهار داشت: فعالیت های هسته ای ما به صورت عادی در جریان است و گفتگوهای ما نیز بر اساس زمان بندی در حال انجام بوده و ما شرایط ویژه ای نمی بینیم؛ باید دید کسانی که در این خصوص نظر می دهند از چه بعدی به آن وارد می شوند
.

No comments: