Tuesday, July 10, 2007

ارتش پاکستان به مسجد سرخ حمله کرد




نیروهای دولتی پس از یک هفته محاصره مجتمع مسجد و مدرسه دینی به آن حمله کردند
یک هفته پس از آغاز محاصره مسجدی در پایتخت پاکستان نیروهای دولتی پاکستان به این مسجد حمله کرده اند.
روز سه شنبه، 10 ژوئیه، حدود ساعت 4 بامداد به وقت محلی، نیروهای ارتش پاکستان که مسجد سرخ در اسلام آباد را در محاصره داشتند به منظور خارج کردن این محل از دست طلاب تندرو مسلح به داخل مسجد حمله کردند.
به گفته سرلشکر وحید ارشاد، سخنگوی ارتش پاکستان، نفرات دولتی از دو سمت به مجتمع مسجد لال و مدرسه دینی حفصه حمله کردند و افراد مسلح در این محل را وادار به عقب نشینی کردند.
ژنرال ارشاد افزوده است که در این عملیات تاکنون دست کم چهل نفر از تندروهای مسلح داخل مسجد و سه تن از نیروهای دولتی کشته شده اند.
نفرات ارتش بخش عمده ای از این مجتمع را به تصرف در آورده اند و گفته می شود که طلاب مسلح در زیرزمین این ساختمان سنگر گرفته و به مقاومت در برابر نیروهای دولتی ادامه می دهند.
هنوز در مورد صدها تن زن و کودکی که گفته می شد به عنوان گروگان در داخل مسجد نگهداری می شوند اطلاع دقیقی در دست نیست.
در برخی گزارش ها از قول منابع ارتشی آمده است که با آغاز حمله نیروهای دولتی به مسجد، حدود بیست پسربچه توانستند از صحنه عملیات بگریزند.
گزارش های دیگر حاکی از آن است که نیروهای دولتی تا کنون نشانه ای از زنان و کودکان گروگان نیافته اند اما گفته می شود که احتمالا این افراد در ساختمان دیگری در این مجتمع هستند که هنوز به تصرف ارتش در نیامده است.
شکست گفتگوها
حمله نیروهای ارتشی به مسجد سرخ در پی شکست گفتگوهای نمایندگان دولت با افراط گرایانی که در مسجد سرخ اسلام آباد پاکستان سنگر گرفته بودند آغاز شد.
تلاش شجاعت حسین برای حل مسالمت آمیز بحران به نتیجه ای نرسیدسخنگوی ارتش پاکستان این عملیات را "این فشاری نهایی برای پاکسازی این محل از پیکارجویان مسلح" توصیف کرده بود.
پیشتر امید می رفت که دو طرف برای پایان این رویارویی به توافق دست یابند، اما تیم مذاکره کنندگان دولتی در نخستین ساعات روز سه شنبه از تلاش هایش دست کشید.
چودهری شجاعت حسین، نخست وزیر سابق که در صدد میانجیگری برای خاتمه دادن مسالمت آمیز به این بحران بود، گفت "من با کمال دلسردی از این گفتگوها برمی گردم."
آقای حسین امیدوار بود بتواند افراد داخل مسجد را راضی کند خود را تسلیم کنند.
طلاب مسجد سرخ اسلام آباد و مدرسه علمیه وابسته به آن برای چندین ماه در عملیاتی برای جاری کردن شریعت اسلامی از دستور مقامات سرپیچی کرده اند.
در ماه مارس سال جاری و کوتاه مدتی پس از آنکه طلاب این مدرسه هفت کارگر چینی را به اتهام گرداندن یک فاحشه خانه ربودند نیروهای دولتی پست های نگهبانی در اطراف مسجد بر پا کردند.
سه شنبه هفته گذشته، جمعی از طلاب مسجد که به چماق و اسلحه گرم مسلح بودند به یکی از این پست های نگهبانی حمله کردند و در درگیری با ماموران، یکی از آنان را به ضرب گلوله کشتند.
در پی این حادثه، نیروهای دولتی مجتمع مسجد لال و مدرسه حفصه را به محاصره درآوردند و خواستار خروج تندروهای مسلح از آن شدند.
زنان و کودکان
به گفته باربارا پلت، خبرنگار بی بی سی در اسلام آباد، در پی آغاز عملیات صبح سه شنبه صدای انفجارهایی شنیده شد و در پی آن صدای منقطع رگبار گلوله به گوش رسید.
هدف نیروهای دولتی پاکسازی مجتمع مسجد و مدرسه دینی از تندروهای اسلامگراستوی گفته است که از ابتدای عملیات، آمبولانس ها در اطراف محل، آماده کمک به مجروحان احتمالی بودند.
اعجاز الحق، وزیر امور مذهبی پاکستان، که یکی از مذاکره کنندگان بود مسئولان مسجد را "تروریست های خشک" توصیف کرده است.
از زمان آغاز نبردها پس از محاصره مجتمع مسجد سرخ در روز سه شنبه هفته قبل تاکنون حداقل 21 نفر کشته شده اند. از جمله روز یکشنبه یک افسر پاکستانی در این درگیری ها کشته شد.
وزیر امور مذهبی پاکستان که زنان و کودکان در دو طبقه مدرسه دینی حفصه که بخشی از مجتمع مسجد سرخ است زندانی شده اند.
وی افزود تا پنج "تروریست تندرو" در داخل مسجد حضور دارند و گفت یکی از کسانی که در روز نخست محاصره کشته شد وابسته به گروه "جیش محمد" که یک گروه افراط گرای اسلامی ممنوعه و مرتبط با القاعده است بود.
عبدالرشید غازی، امام این مسجد، حضور اعضای گروه های ممنوعه تندرو در مسجد را انکار کرده است.
گفتگوها ظاهرا پس از آن شکست خورد که درخواست پیکارجویان برای عفو کلیه افراد داخل مسجد رد شد.
عبدالرشید غازی می گوید تا 1800 نفر از پیروان او در داخل مسجد هستند اما این موضوع مستقلا قابل تایید نیست.
پیشتر اعجازالحق گفته بود که تا 250 پیکارجو از جمله تندروهای غیرپاکستانی عملیات را هدایت می کنند

No comments: