Tuesday, July 03, 2007

چند خبر

روزنامه «هم‌‏ميهن» با حكم دادستاني تهران توقيف شد.به گزارش خبرنگار «ايلنا»، روزنامه «هم‌‏ميهن» به صاحب‌‏امتيازي و مديرمسوولي «غلامحسين كرباسچي» فعاليت خود را در ارديبهشت‌‏ماه سال جاري پس از يك دوره رفع توقيف مجدداً آغاز كرد.براساس اين گزارش، بنا بر حكم دادستاني تهران اين روزنامه به‌‏خاطر پرونده‌‏هاي مفتوح اين روزنامه در دوره انتشار پيشين، ساعتي پيش توقيف شد.

محاکمه وبلاگنويسی که متهم به تبليغ عليه مقدسات از طريق ايميل شخصي است!
وكيل مدافع افشين زارعي وبلاگ‌نويس از برگزاري دادگاه رسيدگي به اتهام موكلش مبني بر تبليغ عليه مقدسات و درخواست وي براي تبرئه موكلش خبر داد. نعمت احمدي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: پرونده افشين زارعي متهم به تبليغ عليه مقدسات از طريق ايميل شخصي كه مورد تعقيب دادسرا قرار گرفته، با ارسال پرونده به شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران و پس از آزادي با وثيقه 50 ميليون توماني در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران برگزار شد. وي افزود: در اين جلسه كه روز يكشنبه به رياست قاضي صارمي برگزار شد، نماينده مدعي‌العموم با توجه به محتويات پرونده درخواست صدور حكم را كرد و من با تكيه بر نظريه كارشناس مبني بر عدم ارسال مطالب خلاف شرع و مقدسات از ايميل موكلم به ديگر كاربران اينترنتي و احوال شخصيه موكل خود درخواست برائت وي را از دادگاه داشتم. احمدي خاطر نشان كرد: جلسه با اخذ آخرين دفاع براي تصميم نهايي با حضور 5 قاضي دادگاه وارد شورشد.

گزارشگران بدون مرز : با ٦ روزنامه نگار زنداني ايران "بزرگترين زندان" روزنامه نگاران در خاورميانه است
با ٦ روزنامه نگار زنداني ايران "بزرگترين زندان" روزنامه نگاران در خاورميانه است
گزارشگران بدون مرز از زنداني شدن سه روزنامه نگار در ايران مطلع شده است، هم اکنون ٦ روزنامه نگار در زندان های جمهوری اسلامي بسر مي برند.

" جمهوری اسلامي ايران در عرصه ی آزادی رسانه ها از سرکوبگرترين رژيم های جهان است، روزنامه نگاران مستقل دائما تحت نظر هستند و مورد آزار و اذيت قرار مي گيرند، بازداشت خودسرانه آنها امری متداول است و گاه ماه ها طول مي کشد تا محل زنداني بودن و يا دليل دستگيری روزنامه نگاری معلوم شود. با ٦ روزنامه نگار زنداني ايران "بزرگترين زندان" روزنامه نگاران در خاورميانه است." ١٠ تير ماه محمد صديق کبودوند مدير مسئول هفته نامه توقيف شده ی صدای مردم کردستان توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگير شد. ماموران امنيتي پس از تفتيش منزل و ضبط نوشته های شخصي، کتاب ها، و سي دی و ديسک های کامپيوتر، اين روزنامه نگار را با خود به زندان اوين بردند. دليل دستگيری وی هنوز اعلام نشده است اما در شهريورماه ۱۳۸۴ حکم محکوميت محمد صديق کبودوند از سوی دادگاه تجديدنظر استان كردستان تائيد شد. وی به اتهاماتي چون « نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي و ايجاد اختلاف بين اقشار جامعه از طريق طرح مسائل نژادي و قومي» به يك سال حبس تعزيري، پنج سال محروميت از شغل روزنامه‌‏نگاري محکوم شده بود. محمد صديق کبودوند با همکاری برخي روزنامه نگاران از دو سال پيش
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان را تاسيس کرده است که سايت اطلاع رساني آن بارها از سوی مقامات ايران مسدود شده است.سعيد متين پور روزنامه نگار هفته نامه يارپاق و همکار روزنامه های محلي استان آذربايجان از تاريخ ٥ خرداد ماه در زندان بسر مي برد، وی به همراه همسرش در زنجان دستگير و دو روز بعد به زندان اوين منتقل شد. اين روزنامه نگار در انفراد ی های بند ٢٠۹ زندان اوين نگاهداری مي شود، دليل دستگيری وی نيز رسما اعلام نشده است. او از حق ديدار با خانواده، و دوستان و وکلايش محروم است.در تاريخ اول تيرماه نيز سعيد محمدی ( معروف به سعيد مغانلو) نويسنده، شاعر و سردبير هفته نامه آذری زبان يارپاق به هنگام بازگشت از باکو در فرودگاه مهرآباد تهران توسط ماموران امنيتي دستگير شد. اين روزنامه نگار دو روز بعد با گرو گذاشتن سند خانه ای بعنوان وثيقه ای ١٠٠ ميليون تومان آزاد شد، اما گذرنامه ايشان توسط ماموران ضبط و هنوز دليل دستگيری و اين پيگرد اعلام نشده است.از سوی ديگر محمد حسن فلاحيه خبرنگارتلويزيون العالم، شبکه عرب زبان راديو تلويزيون دولتي ايران از آذرماه ١٣٨٥ در زندان بسر مي برد، وی در تاريخ ۹ ارديبهشت ١٣٨٦ از سوی دادگاه انقلاب اسلامي تهران در پشت درهای بسته به اتهام " جاسوسي" محاکمه و به سه سال زندان محکوم شده است. محمد حسن فلاحيه نيز در بند امنيتي ٢٠۹ زنداني ست و بنا بر گفته نزديکان و وکلايش شديدا بيمار و نياز به معالجه جدی در خارج از زندان دارد. گزارشگران بدون مرز يادآور مي شود که در ايران سه روزنامه نگار ديگر در زندان بسر مي برند : کاوه جوانمرد که در روز ٢٦ آذر ماه در سنندج دستگير شده است، روزنامه نگار هفته نامه کرفتو در تاريخ ٢٧ ارديبهشت ماه سال جاری از سوی شعبه شش دادگاه سنندج و در پشت درهای بسته به دو سال زندان محکوم شد. علي فرحبخش روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی، همکار بسياری از روزنامه های اصلاح طلب از جمله ياس نو، شرق، سرمايه، ٦ آذرماه ١٣٨٥ به هنگام بازگشت به کشور در فرودگاه دستگير شد. وی در تاريخ ٦ فروردين ماه به اتهام "جاسوسي" به سه سال زندان و پرداخت ٦۹ هزار دلار جريمه محکوم شده است. گزارشگران بدون مرز پيش از اين به عدم دسترسي اين روزنامه نگار به حق درمان اعتراض کرده است. عدنان حسن پور روزنامه نگار هفته نامه توقيف شده ئاسو که از تاريخ ٥ بهمن ماه در سنندج دستگير شده است و همچنان در شرايطي نامعلوم در بازداشت بسر مي برد.در پي اعتراضات مردمي به سهميه بندی بنزين در ايران در روزهای ٥ و ٦ تيرماه، دبيرخانه شورای عالي امنيت ملي بارديگر با ارسال نامه ای به تحريره های روزنامه ها انتشار اخبار اين اعتراضات را برای خبرنگاران ممنوع کرد. در همين اعتراضات چندين روزنامه نگار و عکاس- خبرنگار توسط معترضان و نيروهای انتظامي مجروح شدند. بيشترين اخبار در باره ی اين اعتراضات از سوی سايت های مستقل اطلاع رساني و وبلاگ ها در ايران منتشر شد.

واشنگتن‌، "ده‌ها شركت از جمله"نوكيا" و"زيمنس" را به دليل رابطه تجاري با ايران و كوبا و ديگر كشورها در ليست شركت‌‌هاي تروريستي قرار داد
دولت آمريكا ده‌ها شركت اقتصادي بين‌المللي و از جمله"نوكيا" فنلاند و"زيمنس" آلمان را به دليل رابطه تجاري با ايران و كوبا و ديگر كشورها در ليست شركت‌‌هاي تروريستي قرار داد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه عربستاني"الوطن"، دولت آمريكا ده‌ها مؤسسه اقتصادي بين‌المللي را به اين دليل كه با كشورهاي كوبا،ايران،كره شمالي،سودان و سوريه در ارتباط است در ليست شركت‌هاي تروريستي قرار داد. كميته امنيت و معاملات تجاري آمريكا با اعلام اين خبر ادعا كرد: اين شركت‌ها مورد تاييد آمريكا نيستند و خطر بزرگي براي صلح و امنيت جهان هستند چون از تروريسم‌ها حمايت مي‌كنند و سلاح‌هاي كشتار جمعي را گسترش مي‌دهند. اين ليست علاوه بر بسياري از شركت‌ها آمريكايي، شركت‌هاي "نوكيا" فنلاند،"زيمنس" آلمان،"توتال" فرانسه،"يونيليفر" هلند،"كادبيري" انگليس،"ABB" سوئيس و "دويچه بنك" آلمان را نيز شامل مي‌شود.

No comments: