سياتل تايمز: - پنجشنبه 14 تیر 1386 [2007.07.05]
شارون ثيمرپنتاگون در نظر دارد دهها فروند جنگنده جت اف 14 خود را نابود کند تا ايران ديگر نتواند منبعي براي قطعات يدکي به شدت مورد نياز خود داشته باشد. در عرض يک روز مي توان يک فروند جنگنده جت 38 ميليون دلاري را که زماني بعنوان شاهکار قدرت هوايي آمريکا در آسمان اوج مي گرفت، در پايگاه نيروي هوايي ديويس- مانثان يا قبرستان هواپيماهاي نظامي به تعدادي آهن قراضه تبديل کرد. ماه گذشته يک پيمانکار آمريکايي با تخريب تقريبا ً 24 فروند اف 14 اولين مرحله اين اقدام را به اتمام رساند. پاييز سال گذشته که هواپيماي اف 14 از رده خارج شد، وزارت دفاع آمريکا قصد داشت قطعات يدکي و منحصر به فرد جنگنده تام کت را نابود کند و در عين حال هزاران قطعه يدکي ديگر را که در هواپيماهاي ديگر کاربرد دارند، به فروش برساند. پس از اينکه خبرگزاري اسوشيتدپرس در ماه ژانويه گزارش داد که خريداران واسطه ايران، چين و ساير کشورها از شکاف هاي موجود در طرح امنيتي فروش مازاد قطعات يدکي هواپيماهاي جنگنده استفاده کرده اند تا به ابزار حساس نظامي آمريکا از جمله قطعات اف 14 دست پيدا کنند، وزارت دفاع آمريکا فروش کليه قطعات اف 14 را به حال تعليق درآورد. از ديگر ترفندهاي واسطه گران اين کشورها تلاش براي دستيابي به حراج هاي وزارت دفاع آمريکا و خريداري قطعات يدکي حساس از شرکت هاي آمريکايي بود. اين شرکت ها از طريق فروش پنتاگون صاحب اين قطعات شده بودند و مجاز به صادرات آنها نبودند. مأموران تحقيق و رسيدگي همچنين دريافته اند که قطعات حساس اين هواپيماها به جاي اينکه نابود شوند، به طور اتفاقي روانه بازار حراج قطعات يدکي شده اند. ايران تنها کشوري است که تلاش مي کند جنگنده تام کت را براي پرواز سر پا نگه دارد. اين در حالي است که آمريکا در دهه 1970 يعني زماني که متحد ايران بود، به اين کشور اجازه داد دهها فروند اف 14 خريداري کند. به گفته کارشناسان امنيت ملي آمريکا، اگرچه ايران جسورانه بدنبال قطعات اين دسته از هواپيماهاست، اما حتي اگر بتواند آنها را از زمين بلند کند، نمي تواند با آنها کار چنداني انجام دهد مگر اينکه در منطقه شرارت ايجاد کند. لري جانسون معاون اسبق رئيس فعاليت هاي ضدتروريستي در وزارت خارجه آمريکا مي گويد: "شايد بتوان گفت اين دسته از هواپيماها که کهنه شده اند، معادل شورولت هاي کوبا هستند. اينها بقاياي عصر گذشته هستند. حتي اگر آنها بتوانند اين هواپيماها را در آسمان به پرواز درآورند، باز هم با سيستم هاي پيشرفته تر تسليحاتي روبرو خواهند بود." اين در حالي است که گراهام آليسون، معاون وزير دفاع آمريکا در دولت کلينتون و مدير فعلي مرکز علمي و امور بين المللي هاروارد بلفر معتقد است، تخريب اين قبيل هواپيماها يک تاکتيک رعب افکن ارزشمند است. وي مي افزايد: "تصور مي کنم اين اقدام واقعا ً مي تواند يک تأثير مهم نمادين داشته باشد: اينکه اين آمريکايي هاي ديوانه بسيار توانمند هستند، اينکه آنها هواپيماهاي بسيار زيادي دارند و مي توانند هواپيماهايي را که سه نسل از عمرشان مي گذرد، جمع آوري و نابود کنند. " ترزا واندن هوول سخنگوي پايگاه هوايي آمريکا مي گويد آمار نهايي حاکي از آن است که از 633 فروند تام کت نيروي دريايي، تنها 165 فروند باقي مانده اند. مابقي اين هواپيماها يا به کلي تخريب شده اند و يا در موزه به نمايش درآمده اند. گفته مي شود نيروي دريايي آمريکا در نظر دارد کليه جت هاي باقيمانده را نابود کند. ران وايدن سناتور دموکرات اورگان نيز تخريب اف 14 را اقدام خوبي مي داند، اما در عين حال خواهان ممنوعيت فروش قطعات تام کت به جزء به موزه هاست. منبع: سياتل تايمز، 3 ژوئيه، 2007
شارون ثيمرپنتاگون در نظر دارد دهها فروند جنگنده جت اف 14 خود را نابود کند تا ايران ديگر نتواند منبعي براي قطعات يدکي به شدت مورد نياز خود داشته باشد. در عرض يک روز مي توان يک فروند جنگنده جت 38 ميليون دلاري را که زماني بعنوان شاهکار قدرت هوايي آمريکا در آسمان اوج مي گرفت، در پايگاه نيروي هوايي ديويس- مانثان يا قبرستان هواپيماهاي نظامي به تعدادي آهن قراضه تبديل کرد. ماه گذشته يک پيمانکار آمريکايي با تخريب تقريبا ً 24 فروند اف 14 اولين مرحله اين اقدام را به اتمام رساند. پاييز سال گذشته که هواپيماي اف 14 از رده خارج شد، وزارت دفاع آمريکا قصد داشت قطعات يدکي و منحصر به فرد جنگنده تام کت را نابود کند و در عين حال هزاران قطعه يدکي ديگر را که در هواپيماهاي ديگر کاربرد دارند، به فروش برساند. پس از اينکه خبرگزاري اسوشيتدپرس در ماه ژانويه گزارش داد که خريداران واسطه ايران، چين و ساير کشورها از شکاف هاي موجود در طرح امنيتي فروش مازاد قطعات يدکي هواپيماهاي جنگنده استفاده کرده اند تا به ابزار حساس نظامي آمريکا از جمله قطعات اف 14 دست پيدا کنند، وزارت دفاع آمريکا فروش کليه قطعات اف 14 را به حال تعليق درآورد. از ديگر ترفندهاي واسطه گران اين کشورها تلاش براي دستيابي به حراج هاي وزارت دفاع آمريکا و خريداري قطعات يدکي حساس از شرکت هاي آمريکايي بود. اين شرکت ها از طريق فروش پنتاگون صاحب اين قطعات شده بودند و مجاز به صادرات آنها نبودند. مأموران تحقيق و رسيدگي همچنين دريافته اند که قطعات حساس اين هواپيماها به جاي اينکه نابود شوند، به طور اتفاقي روانه بازار حراج قطعات يدکي شده اند. ايران تنها کشوري است که تلاش مي کند جنگنده تام کت را براي پرواز سر پا نگه دارد. اين در حالي است که آمريکا در دهه 1970 يعني زماني که متحد ايران بود، به اين کشور اجازه داد دهها فروند اف 14 خريداري کند. به گفته کارشناسان امنيت ملي آمريکا، اگرچه ايران جسورانه بدنبال قطعات اين دسته از هواپيماهاست، اما حتي اگر بتواند آنها را از زمين بلند کند، نمي تواند با آنها کار چنداني انجام دهد مگر اينکه در منطقه شرارت ايجاد کند. لري جانسون معاون اسبق رئيس فعاليت هاي ضدتروريستي در وزارت خارجه آمريکا مي گويد: "شايد بتوان گفت اين دسته از هواپيماها که کهنه شده اند، معادل شورولت هاي کوبا هستند. اينها بقاياي عصر گذشته هستند. حتي اگر آنها بتوانند اين هواپيماها را در آسمان به پرواز درآورند، باز هم با سيستم هاي پيشرفته تر تسليحاتي روبرو خواهند بود." اين در حالي است که گراهام آليسون، معاون وزير دفاع آمريکا در دولت کلينتون و مدير فعلي مرکز علمي و امور بين المللي هاروارد بلفر معتقد است، تخريب اين قبيل هواپيماها يک تاکتيک رعب افکن ارزشمند است. وي مي افزايد: "تصور مي کنم اين اقدام واقعا ً مي تواند يک تأثير مهم نمادين داشته باشد: اينکه اين آمريکايي هاي ديوانه بسيار توانمند هستند، اينکه آنها هواپيماهاي بسيار زيادي دارند و مي توانند هواپيماهايي را که سه نسل از عمرشان مي گذرد، جمع آوري و نابود کنند. " ترزا واندن هوول سخنگوي پايگاه هوايي آمريکا مي گويد آمار نهايي حاکي از آن است که از 633 فروند تام کت نيروي دريايي، تنها 165 فروند باقي مانده اند. مابقي اين هواپيماها يا به کلي تخريب شده اند و يا در موزه به نمايش درآمده اند. گفته مي شود نيروي دريايي آمريکا در نظر دارد کليه جت هاي باقيمانده را نابود کند. ران وايدن سناتور دموکرات اورگان نيز تخريب اف 14 را اقدام خوبي مي داند، اما در عين حال خواهان ممنوعيت فروش قطعات تام کت به جزء به موزه هاست. منبع: سياتل تايمز، 3 ژوئيه، 2007
No comments:
Post a Comment