Wednesday, July 11, 2007


هشدار سنای آمریکا به ایران علیه دخالت در عراق

سناتور لیبرمن طراح این الحاقیه بود
مجلس سنای آمریکا به دولت ایران درباره صدمه زدن به نیروهای آمریکایی در عراق هشدار داده است.
97 سناتور آمریکایی به اتفاق آرا الحاقیه ای را به طرح بودجه وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، ضمیمه کردند که در آن از ایران خواسته شده فورا به حمایت از شورشیان یا شبه نظامیان عراقی پایان دهد.
دولت ایران دخالت در امور داخلی عراق و دامن زدن به بی ثباتی در آن کشور را ادعایی بی اساس دانسته است.
سنای آمریکا در مصوبه خود کشته شدن سربازان آمریکایی توسط یک دولت خارجی یا ماموران آن را اقدامی غیرقابل تحمل دانسته است.
طراح اصلی مصوبه سنا که در واقع به صورت متممی به بودجه سال مالی 2008 پنتاگون ضمیمه شده سناتور دموکرات جوزف لیبرمن است که همواره از منتقدان سرسخت دولت ایران بوده است. کنترل سنا هم اکنون در دست دموکراتهاست.
سناتورهای آمریکایی اعم از دموکرات و جمهوریخواه به اتفاق آرا در مصوبه تصویب شده بر این ادعای ارتش آمریکا که تاکنون دستکم 170 سرباز آمریکایی در عراق توسط تسلیحات و مهمات ساخت ایران کشته شده اند، صحه گذاشتند.
سناتور لیبرمن چندی پیش از کاخ سفید خواست برای اقدام نظامی علیه ایران آمادگی داشته باشد.
او از همکارانش خواست برای تامین امنیت آمریکا و حفظ جان سربازان آمریکایی هم که شده طرح پیشنهادی او را تصویب کنند.
سناتور جمهوریخواه جان مکین هم که در صحن سنای آمریکا حضور داشت ایران را متهم کرد که از به واسطه نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب الله لبنان در عراق علیه منافع آمریکا فعالیت می کند.
مخالفت با توسل به زور
سناتورها که در ضمن نگران اقدام نظامی کاخ سفید علیه ایران هستند، تنها پس از ایجاد تغییراتی در پیش نویس مطرح شده از سوی سناتور لیبرمن به آن رای مثبت دادند.
یک ژنرال آمریکایی اخیرا گفت اطلاعاتی دایر بر استفاده ایران از حزب الله در دست دارد
در سند تصویب شده به صراحت آمده مصوبه سنا به کاخ سفید اجازه توسل به زور علیه ایران را نمی دهد و بر یافتن یک راه حل دیپلماتیک تاکید کرده است.
سنا هرگونه واژه دو پهلو مانند عبارت "اقدامات مخاصمت آمیز" را از متن سند ابتدایی حذف کرده است.
به موجب رای سنا ارتش آمریکا در عراق هر دو ماه یک بار به همراه اداره اطلاعات ملی آمریکا موظف خواهد شد درباره اقدامات ایران در عراق مستقیما به کنگره گزارش دهد.
ارتش آمریکا طی کمتر از یک سال گذشته در چندین مورد با نمایش دادن تسلیحاتی که می گوید ساخت ایران است دولت این کشور را متهم به کمک به شورشیان به ويژه شبه نظامیان شیعه کرده است.
از جمله سرتیپ کوین برگنر، سخنگوی نظامی آمریکا در بغداد، روز دوم ژوئیه گفت که جمهوری اسلامی از اعضای حزب الله لبنان به عنوان عوامل ارتباط با شورشیان عراقی و ارائه کمک های مالی، تسلیحاتی و آموزشی به آنان استفاده می کند.
محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به تازه ترین اتهامات ارتش آمریکا، دولتمردان آمریکایی را متهم کرد که می کوشند اشتباهات خود در عراق را با توسل به ادعاهای نادرست پنهان سازند.
آقای حسینی گفت که مقامات آمریکایی از زمان اشغال نظامی عراق کوشیده اند تا، به گفته وی، به جای درک واقعیت ها، پذیرش حقایق امور و واگذاری اختیارات کافی و مناسب به مسئولین منتخب عراق، بر رویکرد نادرست خویش پافشاری کنند.
مقام های ارتش آمریکا مدعی هستند که نیروی قدس سپاه پاسداران در زمینه کمک به شورشیان عراقی فعالیت دارد و می افزایند که نمی توان تصور کرد که اقدامات این سازمان نظامی بدون آگاهی رهبران جمهوری اسلامی صورت گرفته باشد
.

No comments: