Sunday, July 08, 2007


سهميه‌بندي بنزين بخش عمده‌اي از محصولات كشاورزي را فاسد كرد
سرمايه : به گفتهء يك مقام آگاه در دولت هم‌اكنون در بسياري از شهرها و روستاها، بالا رفتن نرخ كرايهء وانت‌بارها و كمبود سوخت موجب شده تا امكان ارسال بسياري از محصولات كشاورزان به شهرهاي بزرگ محقق نشود و به تدريج بخش عمده‌اي از اين محصولات فاسد و از چرخهء مصرف خارج شود.اين مقام آگاه با اشاره به اين‌كه «اين امر به يكي از عمده‌ترين مشكلات ناشي از سهميه‌بندي سوخت بدل شده» متذكر شد: «جلسات بسياري در اين خصوص بين مقامات دولتي و نمايندگان مجلس در چند روز گذشته برگزار شد تا هرچه زودتر براي اين مشكل‌چاره‌انديشي شود.»نگراني از روزهاي آيندهحسين مهاجران، رييس اتحاديهء ميوه و سبزي كشور نيز با تاييد اين خبر گفت: «وانت‌باري كه در گذشته هزينهء حمل يك بار طالبي را از ورامين به تهران 28 هزار تومان محاسبه مي‌كرد هم‌اكنون با 35 هزار تومان هم راضي به حمل اين بار نمي‌شود.»او ادامه داد: «در واقع مي‌توان اين‌گونه گفت كه هزينهء حمل بار ميوه از ورامين به تهران 13 درصد رشد داشته است در حالي كه ورامين در نزديكي تهران است چه برسد به شهر‌ها و روستاهاي دورتر.»مهاجران ابراز نگراني كرد: «اگر وضع به اين منوال بگذرد جاي نگراني كم‌تري وجود دارد ما نگرانيم كه وقتي سهميهء سوخت وانت‌بارها تمام شود و ناچار شوند بنزين آزاد تهيه كنند چه بر سر ما خواهد آمد.»به گفتهء وي، دولت با سهميه‌بندي بنزين به اين نحو و در پي آن اعلام نرخ آزاد بنزين مازاد بر سهميه ابزار خوبي به دست سودجويان خواهد داد در حالي كه هدف دولت محدود كردن مصرف خودروهاي شخصي و طبقات مرفه بود اما در حال حاضر دود آن فقط به چشم عموم مردم رفته است.»حسين مهاجران تصريح كرد: «پيش‌بيني مي‌شود قيمت ميوه افزايش يابد و در برخي شهرها و استان‌ها با كمبود عرضهء برخي محصولات كشاورزي مواجه شويم.»او پيشنهاد داد: «بهتر است در بسياري از جاده‌ها و روستاها ايستگاهي براي خريد مستقيم محصول توليدي كشاورزان به قيمت تمام‌شده احداث شود و توزيع محصولات بر عهدهء اين ايستگاه‌ها باشد تا بتوان مشكلات موجود را تا حدي مرتفع كرد.»وي با اشاره به قيمت فعلي سيب‌زميني در ميادين تره‌بار كه حدود 450 تومان در هر كيلو است، افزود: «اين امر در 50 سال گذشته بي‌سابقه بوده اما بايد بدانيم كه اين افزايش بي‌سابقهء قيمت سيب‌زميني در پي ضرر و زيان‌هاي گذشته بوده است.»غيبت كشاورزان در مزارععيسي كلانتري، وزير اسبق كشاورزي و رييس خانهء كشاورز نيز با تاكيد بر اين‌كه «با اصل سهميه‌بندي مخالف نيستيم»، گفت: «هم‌اكنون بسياري از كشاورزان به دليل دور بودن مسير منزلشان تا مزارع و گران شدن هزينهء حمل و نقل براي رفت و آمد به مزارع خود با مشكل مواجه شده‌اند.»وي تصريح كرد: «در بسياري از روستاها و شهرها كشاورزان در مزارع خود حاضر نمي‌شوند، چه برسد به جمع‌آوري محصول.»وي متذكر شد: «اگر در گذشته يك كشاورز براي رسيدن به مزرعهء خود حدود پنج هزار تومان هزينه مي‌كرد، اين رقم هم‌اكنون به 20 هزار تومان افزايش‌يافته است.»كلانتري با اشاره به اين‌كه «تاكيد مي‌شود قيمت ميوه و تره‌بار افزايش نيابد»، گفت: «اين حرف، نادرست است زيرا مطمئنا قيمت تمام شدهء محصول كه حمل و نقل را شامل مي‌شود، اثراتش را بر افزايش قيمت خواهد گذاشت.»رييس خانهء كشاورز پيش‌بيني كرد كه قيمت محصولات كشاورزي به زودي افزايش خواهد يافت.

No comments: